15 businessuri locale care pun Iașul pe harta industriilor creative
Afaceri creative care fac produse în Iași și le vând în România și în afara ei
Fac community building în industriile creative din 2011. Tot de atunci stau cu lupa pe antreprenorii care scot produse în spațiul ăsta de joacă. Din fericire, sunt tot mai mulți.
Afacerile creative pe care urmează să le descoperi pun Iașul pe harta industriilor creative. Le oferă și altora curaj să se apuce de antreprenoriat în spațiul ăsta de joacă și contribuie la consolidarea comunității și a unui împreună de care avem mare nevoie.
Ghidul de față nu își propune să acopere tot, nici nu aș avea cum, ci, mai degrabă, să fie un capăt de ață pentru o poveste pe care o scriem împreună.
Cu alte cuvinte, te încurajez să dai de veste în comentarii ce alte afaceri creative care fac produse știi și ce îți place la munca lor. Hai să completăm lista și să aflăm unii de alții.
Atelier Magritte
După ce a construit un brand de genți din piele la începutul industriilor creative în Iași (adică acum mai bine de 10 ani), Gabriela s-a reinventat cu ajutorul lutului. Produsele ei trădează pasiunea și obsesia pentru pictură și minimalism. Căni, boluri, platouri, vase, lămpi, broșe, toată ceramica Magritte te invită să (re)descoperi senzații și percepții.
Chotronette
Unul dintre cele mai îndrăznețe branduri din zona de fashion, în care Silvia și Laura își imaginează lumi curajoase, la limita dintre real și imaginar, cu o amprentă care te poartă prin fotografie suprarealistă, muzică indie, Frida Kahlo și haute couture. Rochiile lor au ajuns în toată lumea și reprezintă un statement greu de uitat, plus o amintire pe viață pentru cele care știu să le poarte. Hello, ladies!
Eterra Studio
Gigi și Ștefania scot în lume colecții de produse făcute din lemn, lucrate cu grijă, răbdare și multă obsesie. Obiectele vorbesc de la sine despre filozofia lor de design și, implicit, încăpățânarea pe care o au de a face lucrurile într-un fel. Aduse în acasele potrivite, fac viața mai frumoasă celor care ajung să le găzduiască, indiferent că este un fotoliu, un scaun sau o bibliotecă.
Fici+Mimi
Magazinul Fici+Mimi este probabil iconic pentru cum mi-aș dori să arate mai multe din zona creativă. The good taste for design se vede nu doar în produsele de îmbrăcăminte pentru copii și femei făcute cu grijă, din materiale organice sau în selecția atentă de jucării, ci și în cum arată magazinul per se. E o bucurie să îi pășesc pragul și să simt în câteva secunde că sunt într-un loc cool din Berlin sau Amsterdam.
FlairScent
Andra a intrat în universul lumânărilor din ceară de soia acum mai bine de 7 ani și de atunci continuă să învețe, să experimenteze și să își dea provocări prin care să crească. Universul ei olfactiv rămâne tatuat pe memorie și te face să vrei să îl accesezi în toate sezoanele. Amprenta creativă FlairScent e prezentă în tot: de la cum arată vasul la mirosul cerii, de la casa-showroom de pe Albineț 3 la atelierele de lumânărit.
Huna
Ana (sau Cristina, fiecare cum s-a obișnuit) împinge limitele în ceea ce privește sustenabilitate și propune o serie de obiecte construite din materiale neconvenționale, cum ar fi pielea de ananas sau de cocos. Jurnalele, portofelele, decorațiunile sau accesoriile construite sub umbrela Huna deschid conversații interesante legate de consumerism și relația pe care o avem (sau nu?) cu natura.
Koja
Lilia și-a extins gama de produse și astăzi acoperă un spectru mult mai generos: de la ghiozdane la genți, de la borsete la fuste din piele și tot așa. Odată ce vezi câteva dintre ele nu mai ai cum să le confuzi pentru că linia de design Koja e bine articulată și iese la suprafață în toate produsele pe care le scoate pe piață. Sper să aflu și povestea numelui cât de curând.
Levisez
Maria, împreună cu Alexandru, soțul ei, au luat în brațe o misiune curajoasă, respectiv aceea de a pune pe roate un brand românesc de haine confecționate sustenabil din materiale recuperate, 100% naturale. Le-a ieșit într-un mod care arată că se poate să avem acces și la alternative curate, în care hainele pe care le purtăm să fie mai blânde cu noi, dar și cu natura. Și că, desigur, pot arăta s*u*p*e*r*b.
Maison Chouchou
Ça va? e replica pe care Alexandra o folosește des și care îți rămâne întipărită la fel de tare pe cât te îndrăgostești de mantourile și jachetele ei. Pline de personalitate, inspirate din artă, dar și din căutările și călătoriile creatoarei, produsele Chouchou au cucerit o lume întreagă prin îndrăzneala lor. Colecția de jachete cu design custom e printre preferatele mele și cred că e grăitoare pentru felul în care Alexandra se reinventează de fiecare dată.
Magic Mosaic
Când l-am cunoscut, Marius făcea ateliere de pictură pentru copiii și adulți, însă de când a scos în lume Magic Mosaic și-a îndreptat mai mult atenția către lucrări de artă murală. Pune cap la cap povești din mozaic pe pereți exteriori sau interiori, dar nu se dă înlături nici de la obiecte de mobilier care duc mai departe un mesaj.
Olov
Încăpățânarea Alexandrei de a face design de bijuterie în aliniere cu o serie de valori bine definite o plasează rapid la granița dintre love it or hate it. Arhitectura din produsele ei iese la suprafață într-un mod care vorbește de la sine despre filozofia Olov, iar experiența tactilă e greu de exprimat în cuvinte, dar extrem de frumos de simțit. Pun pariu că toată lumea te va întreba de unde ți-ai luat bijuteriile cu pricina.
Papucei
Angela a transformat încălțămintea într-o poveste purtată la pas, în care papuceii depășesc cu mult eternul și banalul funcțional. Deși îndeplinesc cu brio și o astfel de misiune, produsele reușesc să completeze și complementeze ținute de tot felul și chiar să devină iconice pentru vremurile pe care le trăim. Bonus: e brandul care știe să spună și povești de marketing în jurul lui via sesiuni foto sau video-uri foarte mișto.
Pământiu
Am descoperit-o pe Mădălina în preajma unui Crăciun în care voiam altfel de globuri. Am dat de niște pulovere făcute din lut, imperfecte, dar frumoase, chiar mi-au amintit de hainele de odinioară. Mi-a plăcut că oferă o alternativă neconvențională, iar între timp a strâns sub acoperiș mai multe tipuri de produse mici, printre care broșe, mărțișoare sau obiecte decorative.
Teluric
Tot ce face Theona este în contrast cu pământescul sugerat de numele brandului pe care l-a început odată cu pandemia. Creează produse care invită la visare și la galaxii mai mult sau mai puțin posibile. Gențile și bijuteriile din piele Teluric au în povestea lor materiale reciclate, dar și dorința Theonei de a face lucrurile în propriul ritm.
ZO Kraft
Pe băieții de la ZO Kraft i-am cunoscut prin intermediul discuțiilor purtate cu mai mulți arhitecți. Au un atelier de design și producție unde pun pe roate proiecte personalizate, dar și obiecte de mici sau mari dimensiuni pentru tot felul de spații, inclusiv publice, cum e pavilionul temporar de pe Platoul Repedea sau vitrinele demontabile în cadrul unei expoziții la galeria Aparte.
Dacă acum mai bine de o decadă, când m-am apucat de community building în industriile creative, Iașul era deșertic la nivelul afacerilor de acest fel, astăzi suntem norocoși să avem atât de multe alternative.
Simt că e abia începutul, că acum e momentul potrivit de transformat ideile în businessuri sustenabile și că împreună putem forma o comunitate cu valori și interese similare.
Încă avem nevoie să ne cunoaștem, să ne punem resursele la bătaie și să construim împreună ca să ne fim mai bine. Un prim pas pe care poți să îl faci în direcția asta este să te înscrii în Orașul Creatorilor - platforma profesioniștilor din industriile creative ieșene, un go-to place pe care îl dezvoltăm cu ajutorul comunității din Iași.
Oana Filip este storyteller la Lipici în comunitate, newsletter educațional despre industria de community building din RO, și omul din lina întâi în consolidarea comunităților creative.
www.redu.org.ro / REDU Pentru creativitatea cu care transformă deșeurile textile în resurse, grija față de mediu și oameni, pentru pioneratul național pe care l-au făcut încă din 2014, în a semnala simptomele bolnăvicioase ale modei și a consumului excesiv și mai nou pentru inovația pe care vor să o implementeze prin toate proiectele europene din care fac parte.
felicitări pentru articol, m-am bucurat să aflu că doua dintre inițiativele menționate sunt din Iași :)
acum văd că a comentat și Elvys mai devreme cu privire la REDU; știu că tu știi deja Oana, scriu pentru cei care te citesc și se uită și în ce mai apare în comentarii https://www.redu.org.ro/