Ghid editorial

Ce fel de subiecte căutăm și cum să iei legătura cu noi

Iașul Nostru caută reporteri talentați în Iași și în împrejurimi, dispuși să contribuie cu materiale jurnalistice o dată la câteva săptămâni.

Dacă vrei să publici pe Iașul Nostru, te rog citește întâi acest ghid, pentru a înțelege mai bine viziunea noastră editorială și ce fel de subiecte căutăm.

Fără umplutură

Trăim într-o economie a atenției. Asta înseamnă că acest newsletter este în competiție nu doar cu presa locală sau națională, ci cu orice site sau aplicație pe care cineva din Iași o poate accesa de pe telefon, de la Facebook și Instagram la Netflix și YouTube.

Cei mai mulți dintre noi suntem copleșiți de valul de informații care se revarsă de cum punem mâna pe telefon la prima oră și până îl lăsăm la încărcat pe noptieră.

Însă atenția este o resursă limitată. Nimeni nu este nerăbdător să se aboneze la încă un newsletter sau să citească încă un interviu. Oamenii au destule pe cap, așa că preferă să citească un interviu bun pe săptămână, decât unul mediocru în fiecare zi.

Datoria noastră este să respectăm cu sfințenie timpul și atenția cititorului care a avut încredere să ne lase adresa de email și să nu îi livrăm materiale de umplutură.

Nevoile cititorului de presă locală

Majoritatea presei, în special la nivel local, publică prea multe texte, prea lungi, irelevante și înșelătoare, pentru că fluxul este optimizat pentru maximizarea numărului de vizualizări. Acest model de business este falimentar, la propriu.

Modelul nostru este complet diferit. Oamenii se abonează la newsletter, ne citesc și devin membri plătitori ai comunității în măsura în care newsletterul răspunde nevoilor lor informaționale. Iată ce așteaptă ei de la noi:

  • informare - vor să afle în 5 minute ce se întâmplă în orașul lor și despre ce vorbesc localnicii pe rețelele sociale, ca să nu fie prinși pe picior greșit în conversațiile cu prietenii;

  • explorare - vor să descopere locuri, oameni și experiențe noi astfel încât să aibă o legătură mai profundă cu orașul în care trăiesc;

  • educare - vor să învețe cum se pot implica civic și cum pot contribui cu timpul, banii sau energia lor la soluțiile care fac orașul mai bun.

Pentru ca oamenii care ne citesc să fie câștigați de pe urma acestui newsletter, trebuie să ne străduim ca orice material publicat de Iașul Nostru să pice pe una din aceste nevoi.

Jurnalism, nu activism

Orice publicație cu resurse limitate, cum este Iașul Nostru, trebuie să aleagă ce va face și, mai ales, ce nu va face din punct de vedere editorial.

Una dintre valorile fundamentale ale acestui newsletter este angajamentul de a nu adânci faliile între oameni cu valori, sau mai bine spus intuiții morale, diferite. Iată ce înseamnă asta:

Nu suntem imparțiali și nici nu pretindem că suntem. Obiectivitatea în jurnalism nu poate fi decât simulată, pentru că jurnaliștii sunt oameni care au propriile convingeri morale și politice.

Fără să abdicăm de la ele, încercăm să ne păstrăm buna credință, moderația și smerenia intelectuală.

Suntem jurnaliști, nu activiști. În lipsa unui model de business sustenabil, tot mai multe redacții își corelează agenda editorială cu o agendă ideologică.

Acest fel de a face presă, numit de unii post-jurnalism, este rentabil pe termen scurt pentru publicațiile care monetizează activismul editorial, însă contribuie la polarizarea comunităților.

La Iașul Nostru, ne străduim să nu amplificăm polemicile care destramă societatea în care trăim.

Când scriem despre subiecte controversate, îi tratăm cu demnitate chiar și pe cei - mai ales pe cei -, care au convingeri politice, ideologice și religioase diferite de ale noastre.


Dacă munca ta se aliniază cu valorile noastre editoriale, trimite-ne pe adresa iasulnostru@substack.com propunerea ta:

  • despre ce vrei să scrii și din ce unghi (un subiect concret pe care îl poți documenta în următoarele săptămâni)

  • de ce vrei ca mai multă lume să afle despre subiectul ales

  • 3 link-uri către texte relevante scrise de tine

Căutăm povești bine scrise, bine documentate, surprinzătoare, genul de „superscrieri” pe care nu le mai găsești în presa locală, ci mai degrabă în DoR sau pe PressOne.

În general, astfel de materiale îl ajută pe cititor să înțeleagă cauzele și soluțiile unor probleme complexe sau îi arată că „se poate și altfel”.