12 Comments
Jan 14, 2022·edited Jan 14, 2022

Iasul e un oras minunat dar din pacate populat. Orasul meu natal a fost confiscat de cocalari, comunisti si legionari din ambele Moldove. Ce privilegiat sunteti ca aveti parinti in Dumbrava rosie. Ai mei insa sunt deja in Buna Vestire. Eu sunt din B2 Copou. Cand gasiti toata acea zona blocata, tot cei de care v'am spus deja anterior o blocheaza, la manele si cafea pe porbagaj.

Politia este absolut inutila. Daca as avea o arma as curata toata tzara asta pe gratis in locul lor, sa pot trai si eu aici totusi.

Expand full comment

Serios? Domnul expert a folosit transportul public din Iași la ore de vârf? I se pare ca poți sa duci copilul la școală și sa ajungi la job în decurs de 1h cu transportul public, dacă vii din Bucium sau Miroslava și lași mașina la întrarea în oraș? Sau la ce ora propune sa plecam de acasă?

El știe ca dimineața, pe traseul CUG - Copou faci 2h cu transportul public, timpi de așteptare incluși?

Știe ca furtul din buzunare și pipaitul în tramvaie și autobuze aglomerate se practica? Și-ar lasa copiii sa se plimbe cu tramvaiul, câte 2h plus venitul acasă, în condițiile astea? În pandemie?

Înainte sa propui tarife care sa te descurajeze sa parchezi în centru, poate ar fi mai util sa se vorbească despre motivele pentru care mergem toți cu mașinile.

Poate ar trebui sa vorbim despre proiectele imobiliare la limita legii, construite fără locuri de parcare, blocurile plomba înghesuite între alte blocuri etc, înainte de a propune mega tarife de parcare.

Nu am văzut mulți ieșeni nerăbdători sa ia Centrul la pas, nici nu ai ce face, nu ai alternative pentru petrecerea timpului. Ce găsești în centru, în afara de căsuțele cu tiganeli de pe Ștefan? Terasele alea unde poți sa bei o bere vara? Outleturi și SH-uri? Vorbești despre un centru al orașului pentru oameni, dar centrul nu atrage oamenii decât strict în interes de serviciu/pentru ca locuiesc acolo. Mai mulți oameni vin sa se plimbe în parcul de la Palas decât pe pietonalul Primăriei, construit și ala ca să fie, chiar dacă a dat peste cap tot traficul și era necesar sa apară pe hârtie ca să putem candida la titlul de Oras European or smth.

Cred ca înainte de a vorbi despre cum sa faci prohibitiv de scumpe parcările din Iași, domnul cu pricina ar trebui sa se familiarizeze mai bine cu situația și viata la Iași. Știe el ceva, dar nu știe destul. Și e cam nasol sa bagi mana adânc în buzunarul oamenilor (ca nu vorbim despre sume simbolice) fără sa ai soluții la problemele reale.

Expand full comment

Mijlocul de transport din CUG până în Copou face 2 ore pentru că sunt mulți cei care preferă mașina (trafic aglomerat).

Totuși, cu mașina proprie, din CUG până în Copou cât faci?

O altă problemă ar fi părinții care locuiesc în CUG și își înscriu copiii la scoli din Copou. Apoi se plâng de traficul greoi.

Determinând populația să lase mașina acasă este cea mai bună soluție. Șoferii sunt cauza principală a congestionării traficului. Al doilea ar fi clădirile de birouri construite în centrul orașului.

Expand full comment
User was temporarily suspended for this comment. Show
Expand full comment

Asa este. Dar ai impresia ca ăștia din Cug care duc copiii la scoli din Copou fac asta din masochism? Nu crezi ca au motive întemeiate? Te rog, verifica rezultatele la capacitate pt școala din Frumoasa, ca să afli de ce aleg sa stau o ora în trafic.

P. S. Cu mașina fac o ora, dar stau în fund, ascult muzica și nu îmi respira nimeni în nas, nu iau Covid, nu miros subrațe nespălate, nu rămân fără aer în înghesuială. Mda, plăcerile astea costa

Expand full comment
Jan 14, 2022·edited Jan 14, 2022

Dacă vor să se sacrifice pentru odraslele lor, să o facă, dar să se abțină de la plângeri.

Mai ales că își fac viză de flotant pe la prieteni pentru a ocupa loc la școala dorită.

PS: din CUG până în Copou nu mai faci 2 ore cu mijlocul de transport în comun datorită inițiativei de a elibera linia de tramvai ocupată de părinții ce fentează legea.

PS2: Cât despre remarca “ Cu mașina fac o ora, dar stau în fund, ascult muzica și nu îmi respira nimeni în nas, nu iau Covid, nu miros subrațe nespălate, nu rămân fără aer în înghesuială. Mda, plăcerile astea costa “, se pare că nu ai nici o problemă a plăti mai mult pe parcare. Confortul costă

Expand full comment
author

Anca, genul ăsta de „whataboutism" nu ajută. Sunt multe lucruri disfuncționale la orașul ăsta, dar „domnul expert" a fost solicitat pentru un studiu despre parcări și va propune niște soluții bazate pe bunele practici din Europa, care au dat roade la Cluj și Oradea.

Și da, ținând cont că a contribuit la 20 de planuri de mobilitate pt orașe din România, înțelege la fel de bine ca noi că sistemul de parcări și eficientizarea transportului public merg mână în mână, mi-a spus asta explicit.

Așa cum stau lucrurile acum, cu 5 lei/ora, dar mai ales gratuit la bordură, parcările din centru sunt full. Dacă ai o soluție mai bună de a elibera locuri, aș fi curios să o aud.

Expand full comment

Alex, ok, tot respectul pentru profesionalismul omului, nu asta e discutia. De ce trebuie sa "eliberam locuri" si cui ii face bine chestia asta? Ce am eu de castigat ca "se elibereaza locuri" in centru?

Cu subiect si predicat, nu poti sa obligi omul sa apeleze la solutii nefunctionale, spunand ca daca se chinuie si persevereaza destul de mult, lucrurile vor deveni functionale in viitor.

Uite, doua intrebari concrete: stie/stii cum arata mijloacele de transport in comun intre orele 7 si 9? Crede/crezi ca ele pot prelua toata populatia care in prezent circula cu masina?

Si o a treia intrebare: ti se pare ok sa obligi niste oameni sa circule cu tramvaiul/autobuzul, "nasulet in curulet" (desi din poza am o banuiala ca nu ai prins vremurile ante-decembriste), in pandemie?

Solutia "sa scumpim parcarile" e cam pe modelul aplicat pana acum de domnul primar: sa luam pielea de pe oameni, fara sa oferim mare lucru in schimb. Sa vedem de unde mai putem ciupi la bugetul local, fara sa ne batem prea mult capul.

Solutia reala este reprezentata de parcarile subterane sau supraetajate, pentru care sa se plateasca sume decente/ora pentru vizitatori, abonamente lunare pentru cei care lucreaza/locuiesc in zona respectiva. In acelasi timp, de acord, amenzi pentru cei care parcheaza la bordura, desi au alternativa.

Deocamdata, parcarea din Palas e singura varianta pentru Centru. Si ce sa vezi, inainte de Craciun era 3 lei/ora, mai ieftin decat locurile de pe strada ale lui Chirica, si nici nu gasesc masina plina de gainat sau de zapada sau stropita de alte masini (pana acum nu am gasit-o nici zgariata, nici "fara casetofon" - scuza-mi, iar, aparentele nostalgii).

Mor cand aud despre mijloacele de transport in comun (ca asa e si "afara") si despre biciclete (da, merg cu bicicleta, dar e cam tampit sa recomanzi bicicleta pentru mers la serviciu, dus copiii la scoala, facut cumparaturi, cand orasul asta nu are o strada perfect plana (ok, exagerez, sunt cateva) si e complet lipsit de infrastructura pentru biciclete. Ce fac, ma duc la job si put acolo toata ziua a transpiratie?)

"Afara" nu am circulat niciodata mai mult de 1 - 2 statii in aglomeratie, iar aglomeratia de acolo nu a fost niciodata la acelasi nivel ca cea din Iasi, cu coate in burta, transpiratie, halena, jeg si pipaieli.

Ca sa nu mai acaparez timp si loc degeaba, as vrea sa vad si eu niste solutii care presupun niste investitii, putina viziune, nu numai variante "la ieftinica" in care folosim vechiturile pe care le avem (aka spatiul deja existent) si facem din rahat bici care sa mai si pocneasca.

P.S. Sper sa fie useful acest feedback, dar e un pic de "pain in the ass" sa comentezi/raspunzi la postarile tale, cu mesajul de logare trimis pe mail&all; o alternativa ceva mai simpla cred ca ar incuraja feedback-ul

Expand full comment
author

E ok, Anca, oricum e complicat de purtat conversația asta când aștepți răspunsuri care sunt deja în interviu.

Rostul eliberării locurilor este ca vizitatorii pe termen scurt, care aduc bani la oraș, muzee, cafenele etc, să aibă șansa de a găsi un loc liber de parcare, ceea ce acum NU se întâmplă, în special din cauza navetiștilor, care își permit (financiar, nu ironic) să ocupe un loc de parcare la bordură pentru că el nu costă nimic.

Propunerea-cheie nu este scumpirea de la 5 la 10 lei pe oră, ci integrarea în sistemul centralizat a locurilor de parcare existente, în jur de 15.000, dar pe care orașul nu ia bani, ceea ce este o pierdere ușor de oprit.

Status-quo-ul e convenabil pt navetiști, dar nasol pentru oraș, care ar putea folosi cei 10 milioane de lei pe an pe care acum îi pierde pt piste de biciclete sau autobuze electrice. Și nasol pt oameni ca mine, care au treabă o dată pe săptămână în centru și nu găsesc loc liber de parcare.

Nu se pune problema ca transportul în comun să preia „toata populatia care in prezent circula cu masina", ci doar o parte din navetiștii care vin din afara orașului în centru și care ar urma să lase mașina în parcările de la periferii. Cei care își permit să plătească parcarea în centru, sunt liberi să o facă în continuare.

În rest, absolut de acord cu îmbunătățirea calității transportului în comun. Cum spuneam, cele două măsuri merg împreună.

Expand full comment

Cred ca nu îți sade bine cu ironii fine. Sau ne-fine. Dar lăsând asta la o parte.

Navetiști despre care vorbești sunt cei care și-au permis case în suburbii. Ăștia stau la Iași pentru ca... diverse. Fă-le viata mai grea, și vor pleca. E ok, și asa Bacăul ne-a luat fata de mult timp la capitolul investiții.

Expand full comment
Jan 14, 2022·edited Jan 14, 2022

Exact. Cine isi poate permite sa stea in suburbii, atunci tot acolo sa aiba si slujba si mallul. Cultura si arta nu'i interesaza oricum deci sa nu mai calce atunci intr'a mea pe aici sa imi polueze mie orasul meu natal mai ales cu manele la volum maxim in masinile lor second hand. De acord cu shicanarea lor ca sa stea in suburbiile lor si sa nu mai calce tot intr'a mea aici in oras.

Expand full comment

Wow, ce discurs elevat. Ma retrag, nu pot sa ii fac fata, nici nu am de-aia, nici nu pot discuta despre cocalareala cu cineva care are și o menționează asa de des. Oricum, e clar, cocalarii stau în suburbii, iar oamenii culți în cap în clădirile vechi din centru. Înțeles.

Expand full comment