O abordare artistică a conflictului
A XV-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași privește conflictul și confruntarea ca punct de start al transformării. Evenimentul aduce invitați din 18 țări la Iași.
Bună dimineața, Iași!
🌧️ Încă două zile de vară, apoi revine toamna.
Știri locale pe scurt
Palatul Sturdza va fi reabilitat cu fonduri de la județ. Clădirea a fost preluată de către Consiliul Județean Iași de la Primăria Comunei Miroslava.
reprezentanții CJ Iași spun că vor să aloce fonduri pentru a renova și a deschide palatul către public.
Percheziții la depozite și societăți din Iași, în cadrul unei operațiuni împotriva furtului de lemn. Polițiștii și procurorii au făcut 146 de percheziții în mai multe județe din țară în baza a două dosare de evaziune fiscală, spălarea banilor, tăiere fără drept de arbori din fondul forestier naţional şi delapidare.
sunt vizate două grupări constituite în județul Suceava care ar controla 20 de societăți comerciale cu obiect principal de activitate în domeniul silvic și care ar fi efectuat din 2019 și până în prezent operațiuni ilicite.
Primăria economisește bani renunțând la iluminatul arhitectural. De la miezul nopții și până dimineața, Primăria, Palatul Culturii, Mitropolia și alte clădiri nu mai sunt iluminate, într-o inițiativă care, spun edilii, va economisi 1.5 milioane de lei.
luminițele de sărbători vor funcționa în continuare.
Iașul este orașul cu cele mai multe locuințe noi livrate în 2021. În același timp, în aproape jumătate din reședințele de județ din țară, acest număr a scăzut față de anul precedent.
Zece zile de conflict și confruntare, la Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași
A XV-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași (FITPTI) începe azi, cu un prolog showcase la Teatrul Luceafărul, și continuă în perioada 1 - 9 octombrie, reunind invitați din 18 țări în 20 de spații din oraș la peste 150 de evenimente: teatru indoor și outdoor, dans, spectacole accesibilizate integral, teatru VR, teatru radiofonic, spectacole pe TikTok, expoziții, ateliere, dezbateri, concerte, lansări de carte, performance, filme.
Am vorbit cu teatrologul Oltița Cîntec, curatorul festivalului, despre cum este abordat conflicul în cadrul evenimentului și cum s-a adaptat lumea teatrului provocărilor ultimilor ani.
După ce anume v-ați ghidat când ați curatoriat festivalul?
Arta teatrală trebuie să fie sincronă cu vibrația timpului său istoric, așa încât, după criza pandemică, în plină criză energetică, de mediu, economică, cu războiul atât de aproape de țara noastră, am considerat că a alege genericul „conflict-confruntare” e aproape obligatoriu.
Nu este însă o ediție sumbră, care să creeze anxietăți. Nici vorbă! Așa cum l-am curatoriat, FITPTI 2022 abordează artistic confruntarea pe direcția ei rațională, argumentată. Programul merge pe o linie structurală constructivă, privește conflictul și confruntarea ca punct de start al transformării. Ați observat, desigur, că tot orașul e colorat cu afișele noastre dominate de roz, galben, bleu, gamă cromatică al cărei scop e să îmblânzim puțin tema.
Cum este explorat conflictul în arta spectacolului în ultimii ani în general și în special în spectacolele care vor fi puse în scenă la Iași?
Teatrul ca formă de artă e o ficțiune care se bazează pe un conflict între personaje. În plus, artiștii și spectatorii stau față în față, sunt două tabere care, în timpul reprezentației sunt legate prin fluxuri emoționale, prin comunicare afectivă. Asta e o perspectivă a raporturilor arta a spectacolului - conflict.
O altă perspectivă: viața comunitară și cea individuală sunt presărate de conflicte zilnic. Fiecare dintre noi ne confruntăm cu noi înșine și cu alții - familie, prieteni, colegi, necunoscuți, în situații pe care trebuie să le gestionăm.
Vreau să subliniez că tema festivalului este, în același timp, și generală, se referă la contextul acestui moment istoric, dar și personală, la nivelul subiectivității fiecăruia dintre noi.
Teatrul este o formă de socializare, de comunicare, dar are și virtuți modelatoare. De aceea e esențial ca temele actualității, problemele care ne frământă să fie aduse la rampă.
Am inclus în program spectacolul Teatrului Academic de Dramă și Comedie Dnipro, Ucraina, o coproducție cu Cie Collapse Lyon, Franța, Maidan Inferno, care abordează tema Revoluției Maidan (2014), dar care are legătură cu evenimentele nefericite care se petrec acum în țara vecină.

Un alt exemplu: spectacolul Teatrului Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – Întoarcerea acasă (după textul Recviem de Matei Vișniec) abordează în viziunea regizorală foarte modernă a lui Botond Nagy subiectul morților patriei.
Spectacolul coregrafic 497 traduce în limbajul corporalității o poveste reală, din 1908, dar necunoscută, când patru muzicieni și dansatori din Buzău s-au înscris la concursul mondial de drumeție lansat de Touring Club de France. Au cântat și dansat folclor românesc într-o călătorie care a durat mai bine de zece ani purtând 497 de perechi de opinci.
Ce subiecte mai sunt abordate în cadrul festivalului?
Am inclus trei monodrame cu subiecte feministe – Toată liniștea din lume (Centrul de Teatru Educațional Replika București; Fete și băieți (Teatrul Act București) și Cel mai bun copil din lume (Teatrul Național Bucuresti, programul 9G) care abordează în stilistici scenice variate subiecte acute: povestea unei mame singure, cu un băiat autist; o istorie de anihilare familială, fenomen de violență extremă cu tentă patologică; documentarea unor aspecte ale copilăriei în comunitatea romă.
Avem și subiecte tipice adolescenței (Cercurile încrederii), o secțiune „Caragiale necanonic” unde propun, la 170 de ani de la nașterea dramaturgului în a cărui portretizare balcanică încă gravităm, evenimente precum expoziția O scrisoare pierdută în benzi desenate, spectacolul O noapte furtunoasă (Auăleu Teatru) care a adus poliția locală în primăvară la sediul companiei independente din Timișoara care l-a produs și le-a dat o amendă pentru tulburarea liniștii publice, O scrisoare pierdută în concert de Ada Milea etc.
Cum supraviețuieștu cum s-a adaptat lumea teatrului crizelor pe care le traversăm în ultimii ani?
S-a adaptat, nu a avut de ales! În pandemie, a apelat la new media și a emigrat temporar în online. Acum a revenit live, la esența lui, dar trebuie să facă față unor facturi exorbitante la utilități. Pe parcursul istoriei sale, care a însoțit-o pe cea a umanității, s-a adaptat mereu, altfel ar dispărea ca artă.
Ne puteți vorbi puțin despre provocările întîmpinate în organizarea evenimentului?
Provocări au fost foarte multe, dar câteva au ținut prim-planul. Costurile cu transportul invitaților consumă cea mai mare parte a bugetului. Pentru un eveniment de două ore, să zic, e nevoie de tir pentru decoruri, autocar pentru echipa de spectacol - artiști și tehnicieni - sau avion. După cum am văzut, o companie aeriană a anulat out of the blue toate zborurile!
Starea precară a infrastructurii de transport din România e un impediment major pentru organizatorii de evenimente. Iașul nu are zboruri directe nici spre Cluj, nici spre Timișoara sau Arad, nu există autostrazi, trenurile merg cu viteza pe care o înregistrau acum un secol. E o problemă! Costurile de cazare au crescut și ele semnificativ față de anul trecut.
În privința invitaților din străinătate, când au văzut cât de aproape e Iașul de Ucraina, au spus să amânăm venirea lor pentru o ediție viitoare, când se mai liniștesc tensiunile sociale.
Ce rol are arta spectacolului în perioadele acestea mai dificile?
Rolul pe care l-a avut dintotdeauna: de a fi oglinda lumii. De a se adresa sufletului, de a-l alina. De a motiva oamenii, de a-i îmbogăți cultural.
Am văzut că programul include și teatru VR și teatru pe TikTok. Ce ne puteți spune despre?
Teatrul Basca din Timișoara a realizat un spectacol de teatru filmat 360, Turnul#Next level, care se vizionează cu headset Oculus. E o formă de artă modernă care aduce alături teatrul și tehnologia în spiritul timpului actual când noile tehnologii sunt peste tot, ne ajută să vedem altfel realitatea în care trăim, să avem experiențe imersive, să migrăm prin imaginar și senzorial în universuri ireale, dar extrem de generoase estetic.
#acedesiguranta@tiktok e o coproducție Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe, Teatrul de Stat Constanța și Teatrul de Nord Satu Mare și combină ca retorică regizorală prezența live și aplicația de socializare TikTok într-o manieră performativă.

Alte detalii pe care cei interesați ar trebui să le știe?
Festivalul nostru vizează spectatorul tânăr din perspectiva vârstei lui culturale, a deschiderii spre experiențe culturale inedite, îndrăznețe. Toate evenimentele din străinătate sunt pentru prima oară în România, numai la Iași. Cele din țară sunt în premieră la Iași.
Astfel, FITPTI se decupează în peisajul de gen. Iar publicul se simte special, îl seducem și astfel, îl atragem în sălile de spectacol. Avem producții accesibilizate pentru persoane cu dizabilități, teatru radiofonic, expoziții, lansări de carte, filme, ateliere, spectacole stradale, multe dintre ele susținute prin parteneriate cu ambasade, institute culturale sau alte organisme culturale de prestigiu din țară ori străinătate.
Ce facem în weekend
🎭 Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr | De azi până la sfârșitul săptămânii viitoare, 150 de evenimente: teatru, dans, expoziții, dezbateri, concerte etc.
🖼️ Noaptea Albă a Galeriilor | Explorezi propunerile galeriilor locale, îndrumat de voluntarii Nopții Albe a Galeriilor, de vineri până duminică, de la 18.00 până la miezul nopții.
👗 Art East Fashion Weekend | Designeri tineri dar și branduri consacrate din lumea modei sunt prezenți de vineri până duminică la a șaptea ediție a festivalului.
📚 Poetry night | Poezie, concert acustic live și petrecere, vineri seara, la Arte Cafe.
🔭 Noaptea cercetătorilor la UAIC | Experimente și demonstrații științifice, vineri seara, pe esplanada Palas.
🍷 Hai cu pluta | Pe 1 și 2 octombrie, restaurantul Trai găzduiește un festival de vin la care participă 20 de producători din toată țara, dar și din Republica Moldova și Italia.
Iată 5 lucruri pe care e bine să le știi dacă ți-ai luat sau urmează să îți iei bilet la Hai cu pluta! (P)
La check in toată lumea va primi un pahar cu care va putea degusta zeci de vinuri. Dar să știți că există o ordine a degustării: se începe cu vinurile seci și demiseci: spumantele, apoi cu vinurile albe, se continuă cu rose-urile și roșiile iar la final vinurile demidulci și dulci în aceeași ordine a culorilor.
Festivalul va începe la ora 12:00 și se va termina la ora 19:00 în ambele zile, pe 1-2 octombrie. Tu în acest interval poți veni oricând și sta oricât. Eu recomand ca ultima intrare să fie în jur de 17.30 pentru a avea suficient timp pentru degustare.
Poți să te îmbraci cum vrei, important este să ai papuci comozi pentru că te vei plimba de la un stand la altul pentru a degusta.
Îți recomand să bei multă apă, pentru că alcoolul deshidratează. Apa va fi din plin, inclusă în prețul biletului. Prietenii noștri de la Aquavia vor fi acolo și vor avea grijă să nu plece nimeni însetat.
Sfatul meu este ca înainte de degustare să eviți alimente care alterează gustul vinului la momentul degustării. Adică ceapă crudă, usturoi, ardei iute, dulciuri. De preferat să folosești un parfum foarte discret sau deloc. Vei simți mult mai bine vinul din punct de vedere olfactiv.
#decitit
„Oamenii nu dau doi bani pe lupta cu fascismul, vor să știe cum trec iarna”. Cum a câștigat Giorgia Meloni alegerile din Italia și de ce viitorul țării pare sumbru. Interviu cu Franco Pavoncello, profesor de științe politice la Universitatea John Cabot din Roma - Libertatea
Why Isn’t Everybody Rich Yet? - The New Republic
The making of a Romanian staple, mămăligă - Emerging Europe
Fotografia săptămânii
Cam atât pentru săptămâna asta. Dacă ai orice fel de feedback, o idee de subiect sau o propunere de colaborare, dă-ne un reply la acest email. 🤝
Weekend fain,
Ioan