Salutare,
Nu e vineri încă, dar am furat startul pentru că s-au întâmplat mai multe lucruri în august, despre care vreau să vă povestesc.
Am fost copleșit, în cel mai bun sens, de răspunsurile voastre, aproape 500, la chestionarul de feedback. Pentru cine nu a reușit să-l completeze, este încă deschis.
Citindu-le, mi-am recăpătat speranța că există o masă critică pentru jurnalism local constructiv în Iași.
Oamenii sunt sătui de propaganda politică, de aceleași știri despre aceiași oameni, de pseudo-evenimente și conținut artificial. E o nevoie, pe care o simt la fel de mult, de ceva mai uman și autentic. De oameni care trag pentru binele comun, nu doar pentru ei înșiși.
Feedback-ul vostru m-a ajutat să înțeleg mai clar ce funcționează și cum aș putea face newsletterul mai relevant. Nu doar newsletterul, ci și pagina de Instagram, care continuă să crească organic, fără conținut zgomotos.
Cu mintea de acum și resursele din anii trecuți, poate că Iașul Nostru ar fi fost deja sustenabil, mi-am zis. Dar ce mai contează, când resursele sunt aproape epuizate?
Într-o seară oarecare de august, în timp ce mă jucam prin casă cu fii-miu, am văzut o notificare de email pe care o așteptam cu inima strânsă.
Știam numele expeditorului, un tip care se ocupă de un program de granturi europene derulat de Journalismfund, dedicat comunităților unde nu există jurnalism local independent.
În 2023 și 2024, am scris două proiecte la care am muncit săptămâni întregi. Am încercat să argumentez că Iașul este un news desert, fără succes.
„Dear Alexandru, we are sorry to inform you that…”
Așa că a treia oară, fiind ultima șansă de a obține un grant pentru Iașul Nostru, I played it safe. Am aplicat cu un proiect dedicat suburbiilor de lângă Iași, aceste comune care se dezvoltă mai repede și mai haotic decât orice cartier.
Iar de data asta, aruncând o privire către ecranul telefonului, am văzut happy, în loc de sorry. „We are happy to inform you that…” Un singur cuvânt care face toată diferența.
Așa am aflat că Iașul Nostru este una din cele 27 de publicații care va primi sprijin în cadrul acestui program, la care s-au înscris peste 150 de redacții din Europa.
CE URMEAZĂ
Asta înseamnă că Iașul Nostru merge mai departe și își mărește raza de acoperire. Începând din octombrie și până mai 2026, vom publica o serie de interviuri și reportaje scurte despre cum se trăiește la marginea Iașului.
Problema e că nu știu mai nimic despre locurile astea. În afară de o petrecere de copii la Valea Lupului sau un fotbal la Miroslava, nu prea ajung în suburbii. Am ieșit recent prin Tomești, înspre Chicerea, și mi-am dat seama că nu mai fusesem niciodată pe acolo.
Unu din patru din cititori ai acestui newsletter locuiește într-una din suburbiile Iașului, așa că mă bazez pe voi. Acesta este un proiect de jurnalism comunitar la firul ierbii.

În loc să ne parașutăm la voi în localitate pentru două-trei zile, vreau să creăm împreună, bazându-ne pe experiența voastră trăită, o serie de materiale care să reflecte viața la marginea Iașului.
Am nevoie de contribuția voastră ca să înțeleg cum se vede de la voi și cum se simte viața la suburbie.
Cu riscul de a abuza de bunăvoința voastră, am făcut un chestionar scurt, doar pentru cei care locuiesc la marginea Iașului.
ÎNCĂ CEVA
Deși am primit un colac de salvare, granturile nu sunt o soluție pe termen lung. Într-un fel, sper ca acesta să fie ultimul grant de care avem nevoie.
Modelul de business pentru presa locală este publicitatea. De aceea, este „nevoie urgentă de cooperare între presa independentă și mediul de business corect”.
La întrebarea despre sponsori potriviți, am primit de la voi multe recomandări de ONG-uri, restaurante și mici producători. Din experiența mea, prea puțini dintre ei își permit să plătească pentru promovare.
Pe cât posibil, încerc să ajut pro-bono astfel de branduri — o să avem și o rubrică nouă în newsletter — și să păstrez mesajele sponsorizate pentru companii care au bugete adecvate pentru marketing.
Pentru luna septembrie am bătut palma cu ING Bank și îmi doresc să avem mesaje sponsorizate non-intruzive în fiecare ediție, ca să putem continua să facem jurnalism curat în Iași.
Am refăcut media kit-ul ca să reflecte valoarea pe care o putem aduce pentru comunitatea locală împreună cu branduri locale.
Dacă ești antreprenor local sau lucrezi pentru o companie care schimbă Iașul în bine, hai să stăm de vorbă. Căutăm sponsori, inclusiv pentru seria de materiale despre suburbiile Iașului.
Atât în newsletter, cât și pe Instagram, putem duce mesajul tău la mii de ieșeni cărora le pasă de orașul în care trăiesc.
Mulțumesc că ai citit până aici. Revenim vineri cu povestea completă a celei mai noi gelaterii din Iași.
Pe curând,
Alex Enășescu
Felicitări! Cred că este o inițiativă foarte bine venită! 😊
Bună ziua, domnule Alexandru.
Va urmăresc, deși nu sunt din Iași, tocmai din Ardeal, Mediaș, județul Sibiu, dar am avut ocazia sa viziteze acest minunat oraș , în 2009 și în 2023.
Este un oraș care a rămas în sufletul meu, sper sa revin curând acolo, poate acesta este motivul pentru care urmăresc ce se petrece acolo.
Va mulțumesc pentru tot ce faceți,scrieți de spre "Iașului marilor iubiri" , citez o emisiune tv, de la TVR IAȘI.