Bună dimineața, Iași! ☀️
În ediția de azi:
Rafila, impus de la centru pe primul loc pe listele PSD Iași
se deschide baza hipică de la USV Iași
Politica de Parcare a Iașului așteaptă să fie implementată de Primărie
Știri locale pe scurt
Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a fost impus filialei PSD Iași pe prima poziție pe lista pentru Camera Deputaților. La Senat, lista PSD este deschisă de rectorul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” Iași, Dan Cașcaval.
Noua rută Iași – București a companiei Animawings va deveni operațională din martie 2025. Zborurile vor avea o frecvență de 6 ori pe săptămână, iar tarifele vor începe de la 33 euro.
Se deschide baza hipică de la USV Iași, situată în campusul din Dealul Copoului. Pe lângă lecțiile de echitație, participanții vor avea ocazia să se bucure de plimbări de acomodare cu un însoțitor, exerciții pentru îmbunătățirea echilibrului și coordonării, precum și activități de lucru la pas, trap, galop și liber la pas. Iată și tarifele.
Lista străzilor cu restricții în perioada pelerinajului. Până pe 15 octombrie, circulația rutieră va fi închisă pe următoarele artere: str. Colonel Langa, str. G. M. Cantacuzino, str. Iordachi Lozonschi – str. Cloșca, str. Sf. Petru Movilă, str. Uzinei, str. Morilor, str. Alexandru Ipsilanti, str. Sf. Andrei, trecătoarea Iancu Bacalu, str. Iancu Bacalu.
Din nou despre Politica de Parcare a Iașului
Săptămâna asta a avut loc o dezbatere online legată de politica de parcare a Iașului, organizată de cei de la APTA Iași, la care au participat:
Tudor Măcicășan - expert în mobilitate durabilă,
Reini Stadler - urbanist specializat în mobilitate urbană durabilă,
Daniel Juravle - viceprimar Iași,
Alex Luchici - președinte APTA Iași.
Dacă aveți un déjà-vu citind aceste rânduri, este pentru că sunt aproape trei ani de când vorbim despre Politica de Parcare a orașului. În 2021, cei de la APTA Iași au apelat la Tudor Măcicășan pentru a elabora o strategie pentru optimizarea regulamentului de parcare al Iașului.
La începutul lui 2022, am făcut un interviu cu Tudor Măcicășan, care spunea că Iașul este cu 7 ani în urma Clujului la parcări.
La finalul anului 2022, el a livrat Primăriei Iași Politica de Parcare, dar proiectul a rămas „la sertar” timp de doi ani, până când cei de la APTA Iași au făcut un efort de a revitaliza această strategie.
Pentru că traficul din Iași a devenit și mai congestionat în acest timp, e un moment bun să explicăm din nou ce presupune Politica de Parcare, pornind de la dezbaterea de miercuri seară.
Care sunt beneficiile unei politici de parcare? De ce avem nevoie de așa ceva?
Pentru șoferii din Iași, principala problemă legată de parcări este că nu există locuri de parcare libere în zonele centrale în timpul zilei. Asta se întâmplă pentru că:
nu te costă nimic să parchezi „la bordură” oriunde în oraș,
riscul de a fi sancționat pentru că ai parcat neregulamentar sau nu ai plătit parcarea este aproape zero.
Așa că se parchează pe trotuar, pe spațiul verde, pe pistele de biciclete, pe prima bandă etc. Iar asta este o problemă pentru toți ceilalți membri ai comunității, de la bicicliști la părinți cu cărucioare la persoane care folosesc scaun rulant.
Care sunt soluțiile?
Așa cum spunea aseară Tudor Măcicășan, „toate măsurile propuse sunt doar bune practici luate de la orașe unde funcționează bine, ușor replicabile și cu beneficii dovedite.”
Pe scurt, soluția este eliminarea parcării gratuite pe spațiul public, în special în zonele centrale, prin introducerea unui sistem de plată cu ora peste tot, nu doar în puținele parcări amenajate de Primărie, care oricum sunt copleșite.
Pe spațiul public nu ar trebui să existe parcare gratuită. Cei care parchează folosesc domeniul public pentru o nevoie personală, iar parcarea este un serviciu oferit contra-cost în orice oraș civilizat.
Politica de parcare propune delimitarea a două zone: una ultra-centrală, unde acum nu găsești niciodată loc de parcare, și una cu zone centrale secundare, unde presiunea pe locurile de parcare nu este la fel de mare.
În Zona 1, parcarea ar urma să coste 10 lei/oră, de luni până vineri, între 08.00 și 20.00.
În Zona 2, parcarea ar urma să coste 5 lei/oră în același interval, sau 30 lei/zi.
Astfel, scopul politicii de parcare este să îi descurajeze pe navetiști, cei care vin cu mașina în zone centrale și o lasă parcată de-a lungul zilei, astfel încât să aibă loc vizitatorii, care generează un turnover de 5-8 mașini pe zi pe același loc de parcare.
Pentru rezidenți însă, parcarea nu trebuie să fie prohibitivă, nici măcar în zonele centrale. În ambele zone, un permis de parcare pentru rezidenți ar costa în jur de 500 de lei/an, fără a avea neapărat un loc anume, rezervat prin licitație.
Cei care dețin o a doua mașină și își doresc un loc de parcare ar urma să plătească chiar și de 10 ori mai mult pentru acesta, decât pentru primul.
Ce se întâmplă cu cei care parchează neregulamentar?
Aici trebuie făcută diferența între cei care nu plătesc parcarea și cei care parchează ilegal.
Parcarea neplătită, pe un loc de parcare amenajat, dăunează bugetului local, dar nu circulației, așa că poate fi sancționată mai blând. Amenda propusă pentru neplată este 500 de lei (250 în 15 zile). La a doua amendă neplătită, se poate bloca mașina și debloca doar după plata ambelor amenzi.
Cei care parchează ilegal - pe trotuar, pe trecerea de pietoni, în stațiile de autobuz - pot fi sancționați mai aspru, cu 1.000 de lei plus ridicarea mașinii și costurile aferente.
De ce vorbim despre parcare când Iașul are atâtea probleme de trafic?
Dintre toate problemele legate de transportul urban în Iași, parcarea este cea mai ușor de rezolvat, the low hanging fruit. Așa cum spunea Tudor Măcicășan, „politica de parcare este doar un instrument în urmărirea scopurilor mai mari legate de mobilitate urbană.
Acest scop, redus la esență, este ca tot mai multe călătorii urbane, care acum se fac cu mașina, să fie făcute cu transport alternativ. Asta se poate întâmpla doar în contextul în care există:
transport public funcțional, atractiv, rapid;
spații pietonale de calitate;
infrastructură pentru ciclism.”
Amenajarea unui sistem integrat de parcare face viața mai ușoară, pentru toată lumea, nu doar pentru șoferi, pentru că:
reduce traficul artificial, cauzat de cei care dau ture în căutarea unui loc de parcare, și poluarea cauzată de congestie;
contribuie la îmbunătățirea transportului public și aduce venituri la bugetul local - la Cluj, sistemul de parcare cu tarifare orară produce venituri din care pot fi cumpărate 3 tramvaie pe an;
eliberează de mașini trotuarele și pistele de biciclete.
Dacă Politica de Parcare există din 2022, de ce nu a fost implementată de Primăria Iași?
Asta l-am întrebat în cadrul dezbaterii pe viceprimarul Daniel Juravle, care a pus eșecul pe seama Consiliului Local.
În calendarul prezentat de Tudor Măcicășan, implementarea politicii de parcare ar dura 18 luni. Dacă Primăria Iași s-ar fi apucat de treabă la începutul lui 2023, astăzi am fi avut un sistem de parcare funcțional, la fel ca la Cluj sau la Brașov.
Daniel Juravle spunea că acest gen de schimbări nepopulare se fac în general la început de mandat, așa că nu putem decât să sperăm că ele vor deveni realitate undeva în 2026, în cel mai optimist scenariu.
Încă ceva
Unul dintre beneficiarii noii politici de parcare ar fi chiar primarul Mihai Chirica, care ar avea șansa să găsească un loc de parcare liber când vine să oficieze o cununie civilă în Grădina Botanică.
Am făcut fotografia sâmbăta trecută, pe Dumbrava Roșie, când vremea era mohorâtă și nu erau prea multe mașini, însă cam așa arată același trotuar într-un weekend obișnuit de vară.
Ce facem în weekend
🎷 Colours of Autumn | Toamna se numără concertele! Urmează pe scena Helix Pub trupa Soul Serenade în format acoustic duo. O seară armonizată de jazz și blues, vineri de la 20.00. Bilete aici.
🇯🇲 Reggae Party | Vineri, de la 22.00 la Acaju, Kaze & Erwin will bring the love, the peace and all the smooth rythms of reggae, dub, roots & jungle music. Bilete aici.
🖼️ Geografii ale despărțirii | O expoziție de fotografie, video și sculptură, dedicată migrației femeilor din România în Italia. Vernisajul evenimentului va avea loc sâmbătă, la ora 17.00, la Galeria ArtEast.
🎥 Anul Nou care n-a fost | O proiecție specială a filmului „Anul Nou care n-a fost", unde vei avea ocazia să întâlnești echipa filmului și să afli detalii din culise. Duminică de la 18.00 la Cinema Ateneu. Bilete aici.
„O tragicomedie a cărei acțiune se desfășoară într-o singură zi, înaintea Revoluției din 1989, în care personajele caută normalitate, siguranță, iubire, libertate și sens, într-o lume absurdă, alimentată de frică.”
Coming soon
📚 ConnectED 3.1 | Un eveniment care aduce împreună elevi, părinți și profesori, oferindu-le prilejul de a-și face auzită vocea prin participarea la sesiuni interactive susținute de experți în domenii variate ale educației. Pe 19 octombrie la Ramada.
🍷 Hai cu pluta! | Special gândit să crească organic, într-o manieră blândă și autentică, festivalul de vinuri Hai cu pluta! înseamnă o călătorie prin degustare și poveste, printre zeci de crame de top din România, Italia și Republica Moldova. Pe 26-27 octombrie la Agora. Bilete aici.
#decitit
Aventura noului stadion: 110 milioane de euro într-un oraș fără Șosea de Centură, fără pasaje, fără linii de tramvai în suburbii, fără CET modernizat - Reporter de Iași
Am aflat alianțele din CL și CJ: numele viceprimarilor și ale vicepreședinților de județ. PSD se aliază cu Chirica, USR negociază în secret cu Alexe - Reporter de Iași
Casa Călăului, sugrumată de bălării.Nu s-a făcut nimic în primii doi ani din cei cinci alocați restaurării - Ziarul de Iași
In pictures: Europe's car-free plazas reclaim their former glory - Politico
‘Tourists also want an authentic city, not a theme park’: The redevelopment plan that seeks to give La Rambla back to Barcelona residents - El Pais
Fotografia săptămânii
Cam atât pentru săptămâna asta. Dacă ai orice fel de feedback, o idee de subiect sau o propunere de colaborare, dă-mi un reply la acest email. 🤝
Pe curând,
Alex Enășescu
La București am desființat noțiune de parcare. A fost deja votat în constituție excluderea cuvântului parcare din DEX. Facem și referendum să leviteze și mașinile pe aici (cum erau și câinii cu covrigi in coadă cândva)