5 spații de coworking în Iași
Unde poți închiria un birou dacă lucrezi remote și care sunt costurile
Piața globală a spațiilor de coworking este în creștere constantă din ultimii ani, în special datorită extinderii nișei locurilor de muncă flexibile.
Cine sunt clienții? Cererea tot mai mare vine din partea antreprenorilor și freelancerilor, care caută flexibilitate, comoditate și posibilitatea de creștere. Un start-up cu finanțare limitată poate economisi sume importante din costurile de închiriere ale unui birou permanent cu logistică proprie, mai ales în contextul creșterii rapide a pieței.
Așadar, noua generație de antreprenori, freelanceri sau angajați din domenii creative și tech caută spații de lucru hibride, neutre, care să inspire.
Care sunt beneficiile? Spațiile de coworking vin ca o alternativă la îndemână, dar și ca o soluție pentru cei care doresc să iasă din monotonia lucrului solitar de acasă.
Totodată, un spațiu de coworking înseamnă networking și oportunități de posibile colaborări ce se pot lega prin simple discuții la o pauză de cafea.
Iașul începe să facă pași importanți în direcția dezvoltării spațiilor de coworking. Dacă ești interesat să închiriezi un birou în Iași, iată ce variante ai.
Rețeaua Fab Lab
FAB LAB IAȘI face parte dintr-o rețea globală de laboratoare create cu scopul facilitării inovației și a fabricației digitale. În Iași există trei puncte de lucru deschise în zone diferite ale orașului, fiecare având specificul lui. Dincolo de asta, toate cele trei spații mizează pe ideea de comunitate, căci rezidenții pot participa la activități sau au acces la experiențe de dezvoltare personală.
Fab Lab 1 este cel mai mare spațiu din cele trei, cu o suprafață totală de 700 mp. În zona propriu-zisă de coworking, care este open space, există în jur de 50 de bancuri de lucru. Rezidenții pot folosi laptopul propriu, dar fiecare birou de lucru este dotat și cu un monitor.
Detalii: Deschis în 2017, Fab Lab 1 este primul spațiu din Iași afiliat rețelei internaționale #FabLab de coworking si makerspace. Situat în Tudor, acesta a fost o componentă a Facultății de Industrie Textilă din cadrul Universității Tehnice. Astfel, Fab Lab 1 și-a păstrat aspectul industrial, fiind, în același timp, foarte primitor.
Ce e special la Fab Lab
Pe lângă birourile propriu-zise care pot fi rezervate pe termen lung, Fab Lab 1 mai are o serie de spații de call-uri ce imită structura unei cabine telefonice, astfel încât să ofere intimitate și izolarea zgomotului ambiental.
Tot în cadrul spațiului de coworking mai sunt amenajate o zonă de citit, o canapea pentru relaxare și chiar un scaun pentru masaj.
Fiind un spațiu multilateral, rezidenții mai pot avea acces la sălile de evenimente și conferințe, dar și la un spațiu recent construit special pentru podcasturi sau alte tipuri de produse audio.
La etajul 1 există chiar și un spațiu colaborativ, unde se dezvoltă proiecte sub egida asociației Fab Lab Iași și Atelierele Solidarity Fab Lab dedicate tinerilor din medii vulnerabile.
📍Adresă: Strada Rândunica 2
Fab Lab 2 este situat la etajul 7 în Clădirea BCR, în zona complexului Palas. Spre deosebire de fratele său mai mare, aceste are o destinație mai degrabă business, fiind populat de rezidenți care aleg abonamente mai scurte sau de echipe ce vin de la companiile din perimetrul apropiat.
Detalii: Aflat la doar 2 minute de Palas Iasi, Fab Lab 2 îți oferă toate facilitățile unui birou și de care ai nevoie ca să fii productiv/ă la muncă. Pe lângă asta, priveliștea de la etajul 7 este fabuloasă. Numărul de locuri este mai mic, însă, în jur de 25.
📍Adresă: Strada Palat 11
Fab Lab 3 este un spațiu de parter, ușor accesibil pentru persoanele cu dizabilități. Este situat în Zona Podul de Piatră, în spatele benzinăriei LukOil. Recent inaugurat, acesta are o atmosferă caldă, primitoare, ce imită structura unui hambar cu podea și tavan din lemn.
Detalii:Întins pe o suprafață de 300 mp, Fab Lab 3 are 40 de locuri de lucru plus două săli pentru ședințe sau discuții private. Urmând același principiu, fiecare birou este dotat cu monitor și prize.
Spațiul are o destinație preponderent educațională și, asemeni Fab Lab 1, găzduiește o serie de evenimente pentru comunitatea ieșeană.
📍Adresă: Strada Morilor 56
Beneficii și abonamente
Toate cele trei spații oferă accesul la o bucătărie dotată cu un minim de aparatură necesară și aprovizionată cu apă, cafea de specialitate, ceai și gustări pe care rezidenții le pot consuma după bunul plac.
„La noi rezidenții vor găsi mereu căldură suficientă lumină, lumină și cafea din belșug. Familiaritatea constă tocmai în aceste detalii mici, dincolo de proceduri. La un moment dat identifici locul cu omul.” - Dan Zaharia, fondatorul Fab Lab Iași
Accesul în oricare dintre cele 3 spații se face în baza unui abonament, atât printr-o rezervare prealabilă, cât și prin prezentarea direct la locație.
Abonament lunar: 150 Euro (fără TVA)
birou fix în open space
acces la parcarea din apropierea clădirii
acces la imprimantă multifuncțională Xerox (consum rezonabil)
2 ore / lună acces gratuit la sălile de conferință
acces gratuit / la preț redus la conferințele găzduite în Fab Lab Iași
(opțional) vestiar
Abonament Parțial: 100 euro (fără TVA)
acces 3 zile pe săptămână
un birou în spațiul deschis
acces la o parcare în apropierea clădirii (în funcție de disponibilitate)
Abonament cu număr fix de intrări: 100 euro (fără TVA)
10 intrări ce pot fi distribuite într-o perioadă de 6 luni
un birou în spațiul deschis
facilitățile folosirii biroului și a zonei comune
Abonament de o zi: 15 euro
facilitățile folosirii biroului și a zonei comune
FAR - cowork & coffee
În zona Târgu Cucu, o casă ce păstrează arhitectura unui început de secol XX privește către mănăstirea Golia. De-a lungul timpului, și-a tot schimbat identitatea, însă dacă treci acum prin dreptul ei, de la intrare te va întâmpina o plăcuță aurie pe care scrie FAR.
Puțină lume știe, însă, că în spatele acelor pereți roz se ascunde un adevărat hub de creație și că este un spațiu flexibil și accesibil, deschis tuturor celor ce au nevoie de o comunitate care să-i sprijine în proiectele lor artistice sau sociale.
Detalii: FAR este o întreprindere socială finanțată din fonduri europene. În prezent are 5 angajați, dintre care 2 provin din medii defavorizate, iar 90% din profit este donat către diverse cauze. Fondatorii business-ului au revitalizat spațiul, însă au ținut foarte mult la păstrarea specificului arhitectural și la conservarea cât mai fidelă a vilei ce datează din 1930.
Cum e atmosfera? Dincolo de asta, spațiul de coworking de la FAR a fost gândit exact ca o casă locuită de o familie ceva mai numeroasă. Este un amestec eclectic de elemente vintage cu mobilă modernă, în care se adună în general oameni ce lucrează în domenii individuale și creative, în acest moment fiind populat de arhitecți, designeri, artiști vizuali sau alți profesioniști independenți. Se lucrează în liniște activitatea este una diversă.
Ce e special la FAR
Sub același acoperiș se adăpostesc un spațiu de coworking la etaj și o cafenea la parter, dar și 2 terase. În crearea locului, cuplul format din Oana (arhitect de meserie) și Andrei (geolog) s-a inspirat din cultura lucrului la comun din București, dar și dintr-o nevoie ce s-a acutizat în perioada 2020-202,1 când Oana s-a văzut nevoită să lucreze mai mult în solitudine.
S-a gândit că în situația ei sunt cu siguranță mai mulți oameni care și-ar dori să diversifice cursul zilelor de lucru și să iasă din monotonia muncii de acasă, să socializeze și chiar să creeze o serie de conexiuni.
Utilitatea fiecărui lucru este gândită exact pentru confortul celor care lucrează aici și fiecare colțișor este valorificat la potențialul lui maxim.
Poți găsi mese înalte pentru schițe și planșe, birouri comune cu câte 4-6 locuri (dar cu monitoare individuale), mese la pervaz dacă ai nevoie de lumină naturală sau dacă te inspiră mai mult o priveliște, dar și câteva mese individuale. Totodată, spațiul asigură necesarul de prize pentru toate persoanele care lucrează simultan, scaune de birou ergonomice, Wi Fi de mare viteză, imprimantă, scaner și o mică bibliotecă pentru pauza de relaxare.
Pe lângă spațiul comun, mai există 3 camere micuțe ce oferă intimitate pentru call-uri și ședințe online și două terase pentru relaxare, dar și o bucătărie aprovizionată constant cu apă, ceai, cafea și mici gustări, toate la liber, fiind incluse în prețul abonamentului. Pe hol există și un vestiar unde rezidenții care au abonamente mai lungi și lucrează regulat sau chiar zilnic își pot lăsa lucrurile.
La parter mai este amenajată o anticameră hibrid ce poate funcționa ca o completare a spațiului de coworking și la care au acces echipe și grupuri de maxim 10 persoane ce doresc să țină ședințe, workshopuri sau meeting-uri.
„Noi îi spunem spații de coworking dar i se mai spune și anti-cafenea, adică plătești timpul consumat în acest spațiu, nu produsele care îți permit să ocupi o masă. Prin abonamentele mici le permitem oamenilor să testeze spațiul mai întâi, înainte de a-și lua un angajament mai lung.” - Oana Codru
Abonamente și rezervări
Este un spațiu de coworking ce încurajează mai degrabă abonamente individuale și mai puțin de participări în grup.
Rezervarea se face printr-un formular online ce se completează individual cel puțin cu o zi înainte, lista locurilor disponibile fiind actualizată în timp real. De asemenea, poți face un tur virtual al spațiului.
Programul coworkingului este de luni până sâmbătă, de la 09:00 la 21:00, iar duminică de la 09:00 la 17:00.
Tarife:
10 lei / oră
40 lei / o zi
300 lei / 10 intrări
500 lei / 20 intrări
📍Adresă: Str. Golia 14
Acaju - Coworking La Etaj
Acaju La Etaj este un spațiu de coworking atipic, fiind mai mult un „cafe-working”.
Locul în sine este cunoscut pentru atmosfera plăcută - ușor boho, terasa spațioasă din lemn decorată cu multe luminițe și concertele sau petrecerile care adună mereu oameni frumoși. De 2 ani, însă, spațiul de la etajul cafenelei este valorificat și într-o formă practică, în timpul săptămânii, până la ora 17:00.
Cum e atmosfera? Coworking La Etaj by Acaju combină sentimentul unei ieșiri în oraș cu satisfacția unei zile de lucru complete. Motivația de a-l vedea pe celălalt lucrând ajută, la fel și ideea de a ieși din rutină sau din atmosfera rigidă a unui birou.
Pentru cine iubește zgomotul ambiental al lucrului în bar, precum râșnița și aparatul de cafea, clinchetul de sticle și pahare, dinamica angajaților din bar care își văd liniștiți de treabă, acesta este varianta ideală de a-ți muta biroul.
Detalii: Spațiul are aproximativ 100mp și 18 mese, iar dacă ar fi ocupat la capacitate maximă, ar putea găzdui undeva la 80 de persoane, însă se mizează pe intimitate și fiecare persoană își poate rezerva propriul spațiu.
Vei găsi mese cu două și patru locuri, poziționate lângă balustrada cu vedere spre bar sau lângă geam, pentru cei care caută inspirație vizuală, dar și în colțuri mai retrase. Pe lângă asta, spațiul mai oferă și două canapele mari de 6 locuri, ideale pentru lucrul în echipă.
Fiecare masă are acces la priză, internetul este suficient de rapid și există o imprimantă pentru cei care încă mai au de-a face cu birocrație nedigitalizată.
Ce e special la Acaju La Etaj
Pe lângă asta, deși coworkingul se face la etaj, spațiul de la parter poate fi valorificat ocazional pentru organizarea de ședințe, întâlniri de lucru cu grupuri sau workshopuri, fiind dotat și cu proiector sau posibilitatea amenajării unei scene.
Fiind o cafenea la bază, spațiul de coworking nu pune a dispoziție monitoare sau alte astfel de dispozitive digitale, fiecare persoană lucrând cu aparatura proprie.
Muzica este la un nivel redus astfel încât să nu deranjeze persoanele care lucrează și să permită discuții telefonice sau ședințe online, iar luminatul este unul ambiental, specific cafenelelor. Acaju mai oferă și accesul pe terasa localului pentru relaxare.
În prețul abonamentului plătit sunt incluse apa, ceaiurile și cafelele, restul produselor precum răcoritoarele sau gustările fiind achiziționate separat de la bar pentru cine dorește.
„E ca și cum lucrezi dintr-o cafenea. Ai toate facilitățile de servire doar că ai în jurul tău oameni care lucrează la fel ca tine și păstrează liniștea. Oamenii își respectă spațiul, s-au obișnuit unul cu altul, se cam cunosc între ei așa și își inspiră mood-ul ăla de «hai să lucrăm»” - Diana Niculae - Grigorescu, responsabilă comunicare Acaju
Abonamente și rezervări
Abonament 1 zi – 35lei
Abonament 12 zile/lună – 300lei
Abonament 20 zile/lună – 450lei
Programul spațiului de coworking este de Luni până Vineri de la 9:00 la 17:00, însă reprezentanții Acaju se pot adapta și la excepții pentru cei care au un program diferit de lucru.
Pentru fiecare tip de abonament achiziționat se face contract și se poate oferi factură pentru cine are nevoie să deconteze aceste cheltuieli.
📍Adresă: Str. Anastasie Fătu2A
Tot din seria cafe-working, în Iași mai există o serie de cafenele care permit lucrul la laptop sau studiul și care au amenajat la etaj astfel de zone. Accesul la masă este reprezentat de achitarea contravalorii produselor consumate, exact ca în cazul oricărui client obișnuit.
Fika: Str Unirii 7
Gist: Str. Cuza Voda 4
Bistro la Noi: Bd. Ștefan cel Mare 8
Navar Coffee: Bd. Ștefan cel Mare 18-20
Oddity Copou: Bd. Carol 4