Iașul iubește pietonii și bicicliștii
Peste 1.000 de ieșeni au semnat pentru desființarea benzilor roșii de pe trotuar și realizarea unor piste de biciclete corecte
Bună dimineața, Iași!
🌧 După mai bine de o lună de vreme caldă de toamnă, ne așteaptă o săptămână de burniță, lapoviță și fără pic de soare.
Știri locale pe scurt
Primarul Iaşului vrea ca elevii din clasele I-IV să înceapă cursurile la 8:30. Propunerea va fi adresată Inspectoratului Școlar Județean de către municipalitatea ieșeană.
Mihai Chirica spune că, prin implementarea unei astfel de măsuri, s-ar reduce traficul de la orele de vârf atât în cursul dimineții, cât și în cursul după-amiezii
o analiză preliminară arată că ponderea cea mai mare între șoferii care își duc copiii la școală este dată de cei care vin în zone centrale dinspre cartiere periferice sau comune limitrofe
Se reia circulația tramvaielor spre Dancu. Cinci tramvaie noi, toate de la Bozankaya, vor circula pe traseul Iași – Dancu, odată cu finalizarea lucrărilor la calea de rulare.
lucrările au început în vara anului 2020, iar cea mai mare parte a fondurilor sunt din surse europene
O parcare supraetajată cu 250 de locuri de parcare ar urma să fie construită în zona Mușatini din cartierul Alexandru cel Bun.
proiectul a fost inițiat acum mai bine de 3 ani și a bifat deja o licitație eșuată
cu noua documentație, Primăria vrea să elibereze autorizația de construire și, ulterior, o nouă licitație
WizzAir lansează două curse din Iași către Istanbul și Izmir. Wizz Air a solicitat aprobările necesare pentru a lansa în primăvara anului 2023 șapte rute aeriene de pe trei aeroporturi românești către trei aeroporturi din Turcia.
📣 Mesajul tău poate fi aici
Dacă ești antreprenor local sau lucrezi pentru o companie care schimbă orașul în bine, aruncă o privire peste media kit-ul Iașul nostru. 👇
Sprijinul tău ne ajută să facem în continuare jurnalism curat în Iași, fără clickbait și titluri senzaționale, iar noi putem duce mesajul tău către mii de ieșeni cărora le pasă de orașul în care trăiesc. 🤝
De ce benzile roșii de pe trotuar nu sunt piste pentru biciclete
Alianța pentru Promovarea Transportului Alternativ (APTA) Iași organizează duminică un marș al pietonilor și bicicliștilor.
Manifestația va începe la ora 11:00, iar jumătate de oră mai târziu se va pleca pe traseul Palatul Culturii - str. A. Panu - str. Sfântul Lazar - str. Palat - Palatul Culturii – str. A. Panu – Palatul Culturii.
APTA a lansat și o petiție online prin care solicită autorităților locale „să redea trotuarele pietonilor, să desființeze benzile roșii de pe trotuar și să realizeze piste de biciclete corecte, care să încurajeze acest mod de deplasare eficient și prietenos cu mediul”.
Pentru a afla de ce infrastructura actuală este disfuncțională și care sunt soluțiile, i-am pus câteva întrebări Ancăi Gherasim și colegilor ei de la APTA Iași.
Campania voastră pledează pentru (1) desființarea benzilor roșii de pe trotuar și (2) realizarea unor piste de biciclete corecte.
Dacă al doilea obiectiv este agreat unanim, primul este contestat chiar și în rândul comunității de bicicliști din Iași, în ideea că actualele pseudo-piste sunt totuși mai puțin periculoase pentru copii decât mersul cu bicicleta printre mașini.
Ce s-ar întâmpla dacă benzile de pe trotuar ar fi desființate înainte ca noile piste să fie construite?
Sunt, într-adevăr, utilizatori de biciclete, trotinete, și nu doar copii și începători, care, de teama agresivităţii şoferilor, preferă sa meargă pe trotuare. [Ei] pedalează inclusiv pe trotuarele fără benzile roșii, deci sunt și acum în afara legii, amendabili.
După desființarea acestora și până la realizarea unor piste conforme, ei vor continua să circule ca și până acum, trebuie să meargă încet, cu atenție, astfel încât să nu deranjeze pietonii, să nu-i claxoneze.
Ei trebuie să conștientizeze că sunt tolerați pe trotuar (dacă respectă pietonii) și că, de fapt, nu au dreptul să circule pe acolo. Sperăm ca poliția să înțeleagă situația excepțională și să nu-i amendeze.
Trebuie subliniat faptul că, înainte de a fi bicicliști sau șoferi, oamenii aceia sunt pietoni. Părinții care se tem că nu pot circula cu bicicleta în siguranță cu copiii pe carosabil după desființarea benzilor roșii ar trebui să ia atitudine și să se alăture marșului nostru de duminică pentru a cere autorităților infrastructură sigură, delimitată.
O infrastructură sigură ar determina și mai mulți copii să folosească bicicleta, pe de o parte, iar deplasările pe trotuar ar deveni liniștite, lipsite de pericole.
Sunt utilizatori de biciclete, precum curierii sau cei care merg zilnic la serviciu, care preferă să circule pe carosabil, unde au continuitate și mai puține riscuri față de benzile roșii întrerupte, unde trebuie să coboare de pe bicicletă la fiecare trecere de pietoni.
O hotărâre recentă de guvern îi obligă pe acești oameni bine intenționați, care merită tot respectul că aleg să circule pe bicicletă, care nu poluează orașul, să circule obligatoriu pe benzile roșii problematice, considerate „piste" de autorități.
Hotărârea asta a agravat situația bicicliștilor și a pietonilor, pentru că, odată obligați să circule pe benzile de pe trotuare printre pietoni și obstacole (benzi înguste improprii, stâlpi, mobilier urban, tonete, rampe abrupte) a crescut și sentimentul de nesiguranță de pe trotuar, crescând și numărul accidentărilor pe trotuar.
Campania noastră a dat voce oamenilor și avem semnalate zeci de povești cu pietoni accidentați și bicicliști care au ajuns prin spitale cu contuzii, luxații și chiar fracturi.
Aceste accidentări nu există în statisticile autorităților, prin urmare, ele nu există din perspectiva autorităților care nu se grăbesc să schimbe situația făcând o infrastructură adecvată.
Benzile roșii, construite evident într-un mod neconform, absurd în multe locuri, fără a se ține cont de normative, trebuie desființate tocmai prin prisma statului obligatoriu de piste, care agravează haosul de pe trotuare, ele nefiind delimitate de traficul pietonal și ocupând abuziv, chiar în totalitate, pe alocuri, spațiul pietonilor.
Trotuarele, prin definiție, sunt pentru pietoni. Pietoni sunt și persoanele cu dizabilităţi fizice, psihice, temporare sau nu, vârstnici, mame cu copii mici, femei însărcinate.
Trotuarele mai sunt şi locuri de socializare, oamenii se opresc şi stau pe o bancă, discută, îşi lasă copiii să se joace pentru că e spațiul lor, în care se simt în siguranță.
Nu poți să-i ceri unui pieton să fie vigilent pe trotuar, când un vehicul, cum este bicicleta sau trotineta, trece pe lângă ei cu o viteză improprie mersului pe jos.
„Rău cu rău, dar mai rău fără rău” e un fatalism care ţine în loc dezvoltarea infrastructurii pentru biciclete şi servește doar administrației, care nu simte nicio presiune.
Teama justificată a unor utilizatori de bicicletă de a merge pe carosabil trebuie eliminată prin acțiuni ferme ale Poliției, Primăriei de calmare a traficului auto - măsuri pe care APTA le-a cerut de mult timp și care se pot aplica de mâine.
Apropo, oare câte amenzi a aplicat Poliția Rutieră Iași șoferilor pentru nerespectarea distanței de depășire de 1,5 metri a unei biciclete?!
Principiile de mobilitate moderne văd bicicleta ca o alternativă la maşina personală. Acest mijloc de deplasare trebuie să inducă reducerea numărului de maşini, pentru a scădea congestiile şi poluarea.
Pistele pentru biciclete nu trebuie să ducă la reducerea numărului de pietoni (care, de frică să mai meargă pe trotuare, vor alege maşina ca mijloc de deplasare), ci să inducă reducerea numărului de maşini.
Pentru aceasta, pistele trebuie să ia din spațiul de pe carosabil, nu din spațiul pietonal. Acolo unde nu se pot face piste, bicicleta trebuie să circule ca orice alt vehicul pe carosabil, în condiții de siguranță.
Benzile de pe trotuare au indus în mintea conducătorilor auto ideea că locul bicicletei este pe trotuar, lucru care a accentuat agresivitatea sau lipsa de grijă a acestora față de utilizatorii de biciclete. Până să existe aceste benzi, lumea știa că bicicleta e vehicul și se deplasează pe carosabil.
În ultimul an, au fost mai multe cazuri de bicicliști amendați pentru că circulau pe stradă, în zone în care există benzi de biciclete pe trotuar, deși sunt neconforme. Ce îi sfătuiți pe cei care sunt puși în situația asta?
În primul rând, trebuie să verifice dacă „pista” lângă care au fost amendaţi este semnalizată și marcată corespunzător, așa cum prevede legea. APTA a formulat intervenții în 3 dosare declanșate de aplicarea unor astfel de amenzi.
În documentația depusă, am făcut o analiză detaliată a actualelor benzi de pe trotuare și am văzut că multe benzi roșii nu sunt marcate și semnalizate, deci din punct de vedere legal nu sunt piste pentru biciclete. În aceste cazuri, amenda poate fi contestată în instanță.
Altfel, dacă se află pe o porțiune cu o „pistă” semnalizată corect şi nu vor sa rişte amenda, le recomandăm să circule încet printre pietoni, până vor fi desființate benzile roșii.
Sunt zone în Iași - îmi vine în minte porțiunea Rond Agronomie - Castel - unde există o singură bandă pe sens. Care ar fi soluția pentru astfel de porțiuni înguste, unde nu pare că pistele pot fi construite pe carosabil?
Soluția pentru zonele unde nu se pot face piste și unde viteza mașinilor este redusă, sigură pentru deplasarea cu bicicleta este marcajul „traseu sugerat de biciclete".
Acesta a fost introdus în anul 2020, odată cu votul din Comitetul Tehnic 187 Drumuri, care funcționează în cadrul Asociației Române de Standardizare (ASRO). Asociațiile din APTA au participat la acest vot, fiind în acel moment membre ASRO.
În statele occidentale i se spune Sharrows, de la „shared lane marking" și „arrows", și se utilizează în scopul sporirii impactului vizual asupra prezenței utilizatorilor de biciclete pe carosabil, prin marcarea unui traseu recomandat a fi urmat de către aceștia. Sharrows am văzut în Praga, Budapesta, dar şi în ţară au început sa apară.
Din interacțiunile voastre cu administrația locală, cât de hotărâți sunt cei din Primărie să pună în aplicare masterplanul pentru circulația bicicletelor în Iași? Când am putea vedea construite cele șapte trasee pentru biciclete?
Marşul nostru de duminică a pornit tocmai de la această lentoare a administrației în ceea ce privește îmbunătățirea mobilității în Iași.
De ani buni proiectul pistei Tudor - Agronomie este ținut la sertar. Nu există un termen clar de implementare. Ultimul anunț a fost ca va fi realizat prin PNRR. Pare un sac fără fund acest PNRR, iar orizontul de timp pentru implementare este prea îndepărtat, timp în care lumea trăiește adevărate drame pe trotuarele cu aceste benzi oribile.
Autoritățile trebuie să se implice imediat, să protejeze prin măsuri concrete pietonii și utilizatorii transportului alternativ.
Dezamăgitor este faptul că noi ne-am implicat concret alături de primărie în cazul obținerii avizelor pentru pista Agronomie - Tudor, am fost în audiențe, am ieșit pe teren cu Poliția Rutieră pe biciclete pentru a analiza fiecare segment de traseu, iar eforturile s-au materializat prin obținerea avizelor necesare.
Apoi decidenții ne-au asigurat că de aici mai departe totul e foarte simplu de realizat, că au vopseaua, butonii delimitatori, că nimic nu mai necesită alte certificări, mai trebuie doar sistemul de semaforizare pentru care se puteau găsi soluții rapide.
Însă primăria nu a considerat realmente ca fiind o prioritate realizarea acestei piste și a încadrat-o facil în PNRR, fapt care va trena iar lucrurile vreme bună, în timp ce deja calculele arătau că până la sfârșitul acestui an trebuiau începute lucrările la pista asta importantă, care leagă două campusuri studențești.
Sigur că PNRR este o oportunitate, dar primează realitatea problematică cauzată de aceste benzi care pun în pericol chiar viețile celor vulnerabili - fără exagerare, în țara noastră au fost chiar decese cauzate de coliziuni cu utilizatori de trotinete - riscul accidentărilor fiind permanent pentru cei care circulă pe trotuarele cu pistele improprii.
Marșul Pietonilor și Bicicliștilor coaguleaza dorințele a 2 categorii importante de participanți la trafic: pietonii şi bicicliștii. Presiunea trebuie sa fie pe administrație pentru a respecta principiile de mobilitate, normativele și a grăbi realizarea unei infrastructuri corecte.
Invităm ieșenii să ni se alăture cu încredere la marșul ce va avea loc duminică, 20 noiembrie, orele 11.00 - 13.00, cu pornire la ora 11.30 din fața Palatului Culturii, unde vom fi utilizatori de biciclete și trotinete, părinți cu copii, persoane cu dizabilități, vârstnici și mulți alții.
O comunitate unită poate genera, prin implicare civică, schimbările dorite, așadar, vă așteptăm la marș, cât mai mulți, și vă invităm să semnați și petiția pe care am inițiat-o în cadrul campaniei Iașul iubește pietonii și bicicliștii.
🎧 Dacă vrei să înțelegi mai bine importanța implicării civice în mobilitatea urbană, ascultă interviul de mai jos cu Anca Gherasim. 👇
Nou în oraș
Zilele trecute m-am nimerit în zona Podul de Fier pentru tradiționala schimbare de anvelope în al 12-lea ceas.
Am ajuns pe la prânz și am primit bonul de ordine cu nr. 34. 🤦♂️ Așa că, după patru ore de stat la coadă, nu voiam decât o masă caldă și rapidă.
Mi-am adus aminte că văzusem ceva pe Facebook despre deschiderea unei bucătării de paste to go și în câteva minute am ajuns la Pasta House.
Am luat o porție de aglio, oglio e peperoncino, un sos simplu și delicat care pune în evidență gustul pastelor proaspete.
Am povestit un pic cu cele două fondatoare, Eliza și Adina, despre ambiția ca totul să fie proaspăt - de la pastele pe care le fac in-house până la sosuri - și despre meniul cu 12 feluri de paste și două tipuri de desert, care a fost conceput de chef Marian Zăncianu de la Zori.
🍝 Pentru început, comenzile online sunt doar cu ridicare personală din restaurant, dar serviciul de livrare la domiciliu va fi disponibil în următoarele zile.
Ce facem săptămâna asta
🎦 Les Films de Cannes à Iași | Festivalul revine în acest weekend la Cinema Ateneu cu o nouă selecție a filmelor de la Cannes și din cele mai importante festivaluri din lume. Bilete aici
🎛 Trippin Rippin | O noapte de party beats, hip-hop, house, funk, jazz, world grooves & psych, cu Al Dobson Jr., Kidahm și Cel Visător. Vineri de la 22:00 la Acaju. Bilete se găsesc direct la intrare și costă 35 lei.
🥙 Micul prânz | Cei de la CUIB au pregătit un meniu special, prin care să ne luăm rămas bun de la toamna acestui an:
pate din mai multe tipuri de ciuperci, pe biscuit, cu ulei de trufe
legume caramelizate cu piure de sfeclă
choux au craquelin cu măr
Costul participării constă într-o donație de 80 de lei făcută în contul Asociației Mai Bine pentru dezvoltarea proiectelor de grădini urbane. Sâmbătă de la 12:00.
Încă ceva
Prieteni, știu că traversăm o perioadă cu multă incertitudine.
Văd tot mai multe postări cu #openforwork pe LinkedIn și, ca să fiu sincer, n-aș putea să vă spun ce se va întâmpla cu acest newsletter local după ce grantul de la Substack, menit să acopere cheltuielile în primul an, se va fi terminat.
Ce mai știu este că tocmai în perioadele dificile e esențial să ne păstrăm umanitatea. De aceea m-am alăturat campaniei „Fii un Moș Crăciun realist de bun” de la Salvați Copiii Iași.
70% dintre proiectele acestei asociații aduc și țin la școală copiii defavorizați. Educația e undița și meșteșugul de a prinde pește, calea prin care copiii de la marginea societății își pot crea singuri un viitor mai bun și mai luminos.
Pentru a merge zi de zi la școală, copiii din medii de sărăcie extremă au nevoie să mănânce măcar o masă caldă la prânz, au nevoie să poată ajunge până la școală pe ger și vreme rea cu o gheată îmblănită și o geacă groasă.
O donație cât de mică se transformă într-o bucurie uriașă pentru un copil vulnerabil. O donație hrănește speranța, dă încredere și aduce magia și bucuria Sărbătorilor. Hai să fim Moș Crăciun și să umplem cu magie un suflet de copil sărman.
Hai să răspândim bunătate, dragoste, grijă și altruism și să fim împreună Moș Crăciun pentru 200 de copii din medii de săracie extremă sprijiniți de Salvați Copiii Iași.
Cam atât pentru săptămâna asta. Dacă ai orice fel de feedback, o idee de subiect sau o propunere de colaborare, dă-mi un reply la acest email. 🤝
Weekend fain,
Alex Enășescu