Realitatea dură a vieții de startup

De vorbă cu fondatorul FameUp, un startup local care se pregătește să intre pe piața din Statele Unite

Bună dimineața și bun venit la o nouă ediție a newsletterului despre oamenii care fac Iașul un oraș mai bun.

Săptămâna asta avem un interviu cu Ionuț Pătrășcoiu, un antreprenor din Iași care are privilegiul de a se sfătui în deciziile business cu fondatorul UiPath, Daniel Dines.

🌧 După câteva weekend-uri de vară, vremea revine la temperaturi normale pentru mijloc de octombrie, iar de luni încolo încep ploile.


Știri locale pe scurt

COVID update. Rata de infectare a trecut de 7 la mia de locuitori în Iași, după un număr record de 856 de infectări în județ, la cea mai recentă raportare.

De 7 zile încoace, la Iași nu mai există niciun loc liber la ATI COVID. Locurile nu s-au eliberat decât prin moartea unui pacient, potrivit șefei UPU de la Sf. Spiridon.

Ieri, timp de patru ore, ambulanțele care așteptau în curtea de la Infecțioase și de la Sf. Spiridon, cu pacienți Covid în stare gravă, au rămas fără oxigen. Bolnavii au fost puşi câte doi în ambulanţe pentru victime multiple şi au fost duşi la Spitalul Militar.

Au început oficial procedurile pentru Varianta de Ocolire Iași-Est, proiectul care va elimina traficul greu din zona de sud a municipiului Iași.

Este o victorie a lui Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat din partea USR în Ministerul Transporturilor, care a propus această soluție.

Primul pas pentru înființarea parcului industrial Holboca. Consiliul Județean Iași a scos la licitație serviciile de proiectare a parcului industrial din Holboca, o investiție estimată la circa 35 milioane lei care va fi realizată pe un teren cu o suprafață de circa 30 hectare.


Povestea unui startup local

Iașul a fost mereu un oraș atrăgător pentru industria IT, cu giganți precum Amazon, Oracle și, mai nou, AMD având birouri aici, dar abia în ultimii ani au început să apară și startup-uri locale, care construiesc lucruri de la zero.

Unul dintre cele mai ambițioase este FameUp, o aplicație care a atras în vară o rundă de investiții de 2.5 milioane de euro, la care a participat și fondatorul UiPath, Daniel Dines.

FameUp face legătura între influencerii locali - care au între 500 și 10.000 de urmăritori pe rețelele sociale -, și afacerile locale care vor să-și promoveze produsele sau serviciile.

  • Cum funcționează: În varianta ideală, un client care își bea cafeaua la Jassyro, să zicem, poate primi o cafea gratis (sau chiar câteva sute de lei dacă vorbim de un brand mai mare) în schimbul unei postări pe Instagram, care pare mai autentică decât o reclamă obișnuită. Un fel de win-win-win, cu FameUp luând un comision de la brand-uri.

Aplicația FameUp este disponibilă acum doar pentru utilizatorii Instagram, dar va fi integrată și cu Facebook și TikTok până la sfârșitul anului, urmând ca anul viitor să intre pe piața din Statele Unite, adevăratul test al oricărei aplicații de acest fel.

Am stat de vorbă cu fondatorul FameUp, Ionuț Pătrășcoiu, pentru că eram curios ce este în mintea unui antreprenor care culege roadele a șase ani de muncă, având în față fie un exit de câteva milioane de dolari, fie un eșec din care va învăța genul de lecții care nu se găsesc în cărți.

Interviul a fost editat pentru mai multă claritate și concizie.

Îndoielile dinainte de FameUp | După atâtea pivotări, n-ai cum să nu te gândești dacă e cel mai bun lucru pe care puteai să-l faci, dar cheltuiesem deja o căruță de bani și nu aveam cum să mă opresc.

Cu prima aplicație am cheltuit 200 de mii euro, apoi încă 400 de mii, iar cu FameUp am cheltuit alte 200 de mii până când am reușit să ridicăm runda din vară.

Ce a învățat din nereușita primelor versiuni ale aplicației | Greșeala pe care o facem cu toții este că avem o idee, despre care nu vorbim cu nimeni, sperând că atunci când o lansăm va avea milioane de descărcări.

Și te trezești că nu o descarcă nimeni pentru că nu ai stat de vorbă cu utilizatorii. Cel mai important lucru pe care l-am învățat a fost deschiderea de a asculta utilizatorul.

Ce s-a schimbat după runda de investiții din vară | Acum este de cinci ori mai mare nebunie decât înainte. Acum trei luni de zile intram în birou și mă lua atacul de panică pentru că trebuia să fac și support, și vânzări, și marketing, și design și de toate.

E mult mai stresant acum, dar în momentul în care sunt mai mult de zece oameni implicați, fiecare cu departamentul lui, deja știi că mai mulți oameni se gândesc cum să rezolve o anumită problemă.

Cum gestionează stresul | Dacă e să mă întrebi care ar fi motivul pentru care nu o iei razna complet, este că ești deja în joc și ai două variante: poți să te gândești la realitate, care în zona de startup nu e deloc frumoasă, și atunci te ia panica.

Alternativa este să accepți că ești pe un râu care curge și dai din mers cu capul în bolovani și tot ce apare în fața ta. Ideea este ca atunci când te lovești, să te gândești că lucrul ăla trebuia să se întâmple mai devreme sau mai târziu.

În punctul ăsta, orice lucru care ți se întâmplă este ceva nou, ceva ce trebuie să înveți să gestionezi din mers. Dacă stai să te gândești ce va fi peste trei luni sau șase luni, o iei razna.

Sfaturile primite de la Daniel Dines | L-am cunoscut acum trei ani și îl văd ca pe un mentor. E omul căruia pot să-i scriu oricând în legătură cu un dubiu pe care-l am în tot procesul ăsta pe care-l facem.

Într-adevăr, e o bucurie că am putut să-l conving să investească și să-mi aloce din timpul lui când am anumite întrebări. Pivotarea către FameUp a venit în urma unei discuții cu el.

Șansele unui startup pornit în România | Ce a făcut UiPath este medalia de aur la jocurile olimpice. Nu cred că evaluarea pe care au avut-o i-a încurajat pe tineri, ci acea validare că se poate, chiar plecând din România.

Și mai sunt câteva start-up-uri românești, precum FintechOS, care au demonstrat că se pot ridica de zeci de milioane, cu niște runde de seed de 1-2 milioane.

Un start-up poți să-l faci din Amazon, nu trebuie să fii neapărat în San Francisco. Tot ceea ce te validează este numărul de utilizatori activi, veniturile etc.

În rest, nu există un hub care să te învețe să faci un start-up, trebuie să dai tu cu capul.


Ce facem în weekend

💿 Muzeu pop-up Generația Millennials | Redescoperă magia unei perioade și a unei stări de spirit, vizitând muzeul temporar dedicat celebrării generației Y, una dintre cele mai disputate din toate timpurile. La Iulius Mall, începând de azi.

👯‍♀️ Festivalul de Teatru pentru Publicul Tânăr se încheie cu două continuări ale unor spectacole de succes: PiSiCi 2 - spectacol-concert pus la cale de Fără Zahăr - și Freak Show vol. 2 - one man show de și cu Florin Piersic jr.

🤘Underground Rock Festival | Timpuri Noi va încălzi zona de outdoor a barului RockNRolla vineri de la ora 21:00, iar sâmbătă cap de afiș este trupa RoadkillSoda. Un bilet costă 60 de lei online sau 75 la fața locului.

🎻 Concert de vioară | Ateneul Național din Iași vă invită duminică de la ora 19:00 la concertul extraordinar Alexandru Tomescu & Stradivarius, alături de Orchestra de Tineret a Iașului, dirijor Virgil Popa!

🎸 Robin and the Backstabbers live | Seria de concerte Alternative Brunch continuă duminică de la 17:00 în barul Legend, unde vă așteaptă ceva bun de mâncat și ceva bun de ascultat.


Instagramul săptămânii

A post shared by Alexandru Dragan (@alexandrudrg)

Dacă vrei ca fotografia ta să apară aici, folosește #iasulnostru pe Instagram.


Încă ceva

Trei lecturi urbane de citit în tihnă:

Și un paragraf care m-a pus pe gânduri, despre ce se pierde atunci când presa locală dispare:

These stories are the connective tissue of a community; they introduce people to their neighbors, and they encourage readers to listen to and empathize with one another. When that tissue disintegrates, something vital rots away. We don’t often stop to ponder the way that a newspaper’s collapse makes people feel: less connected, more alone. As local news crumbles, so does our tether to one another.


Cam atât pentru săptămâna asta. Orice gând sau feedback despre formatul acestui newsletter este binevenit.

Căutăm în continuare reporteri talentați, indiferent de vârstă și de nivelul de experiență, care să pună umărul la un alt fel de jurnalism local.

Dacă vrei să scrii pe Iașul nostru, citește ghidul editorial și dă-ne un semn pe adresa iasulnostru@substack.com.

Pe curând,
Alex Enășescu