5 Comments

F mult mi-a plăcut tot ceea ce ați prezentat !

Expand full comment

Merg de 20 de ani pe munte si nu am sunat niciodata la salvamont nici inainte nici dupa. Nici nu am intalnit trasee devenite impracticabile de alunecari sau taf-uri. Ai cam exagerat tare cu partea asta.

Expand full comment
Dec 1, 2021Liked by Alex Enășescu, Ioan Stoleru

"Dane", puteai sa o imbraci si tu altfel, fara aroganta asta gratuita.

Eu unul merg din 2012 si la inceput nici eu n-am prea sunat la salvamont pentru informatii privind traseele. In principiu pentru ca nu imi prea pasa de reusita turei dar si pentru ca, mergand pe jos, nu prea avea ce sa fie acolo astfel incat sa nu putem merge.. cumva.

Recent (2019) am inceput insa sa mai sun intrucat am schimbat obiectul muncii - am trecut la bicicleta. Ei, cand vine vorba de bicicleta, treaba se schimba pentru ca acolo unde poti ocoli pe jos prin padure un sector de 2 Km de doboraturi putem vorbi si de 2-3 ore de carat bicicleta in loc de 45 minute.

In turele mele de bicicleta am intalnit de mai multe ori sectoare impracticabile de drumuri forestiere, atat din pricina explotarilor (noroaie) cat si din pricina doboraturilor de vant.

Problema mea cea mai mare este ca in general traseele de care intreb eu la salvamont nu prea sunt umblate.. deci implicit, nici de salvamont, care patruleaza si verifica traseele circulate. Lasand asta, vorbind de infrastructura forestiera, nici salvamontul nu prea stie de starea recenta a tuturor drumurilor si drumeagurilor - desi, sincer, daca as fi salvamontist, m-as documenta temeinic asupra acestui aspect intrucat o interventie motorizata poate salva ore bune dintr-o operatiune, lucru care nu poate sa aiba decat consecinte pozitive in cazul unui accidentat grav.

Cea mai mare teapa luata de mine cu noroaiele - unde un telefon la salvamont ar fi rezolvat treaba rapid - a fost anul asta cand am batut tot drumul din Brasov pana la Rastolita in ideea de a merge cu bicicleta la Taul Zanelor, traversand Calimanii prin Poiana Lunga. Totul misto pe partea Muresului, a inceput cu ceva pamant ud din jud. Suceava dar nu prea de speriat.. cand, deodata.. https://bit.ly/3loHiCB am dat de cele mai urate noroaie pe care le-am vazut in viata mea, imposibil de trecut cu bicicleta si chiar si pe jos era de-a dreptul porcesc sa strabati asa ceva.

Ce mai poti face in ziua de azi este sa urmaresti paginile diverselor formatii salvamont intrucat mai posteaza informatii de actualitate despre starea traseelor turistice. De pilda, anul acesta Salvamont Ciucas a postat informatii privind doboraturile de vant si traseele impracticabile.

Grupurile montane mai sunt de asemenea o sursa buna de informare, mai ales acelea unde se aduc informatii de actualitate - de multe ori chiar si salvamontul se documenteaza in felul asta.

Expand full comment
author

Lacu Roșu chiar așa s-a format, prin alunecarea unui versant al Ghilcoșului. Mai recent, anul trecut, a alunecat un versant al Baiului în Azuga. Alunecările sunt ceva obișnuit, fie din cauze naturale, fie antropice (defrișări). Dacă au loc în calea unui traseu, el devine nepracticabil.

Legat de efectul TAF-urilor asupra traseelor, aici o postare a unuia dintre cei mai experimentați ghizi montani din țară:

https://www.facebook.com/adrian.valean.37/posts/4424714760905314

Desigur că poți merge pe munte fără să suni înainte la salvamont fără vreun eveniment nefericit, asta nu înseamnă că nu e o măsură esențială de prevenție, din toate motivele enumerate în text. Multe evenimente nefericite puteau fi evitate cu un telefon de informare înainte. Unul dintre cele mai recente exemple: traseul de la Duruitoarea la Dochia e închis de jumătate de an, în urma viiturilor; mulți turiști nu se interesează, pleacă pe acolo, rămân blocați, apoi sună la salvamont să fie scoși.

Expand full comment
author

Uite, fwiw, eu fac în fiecare an un traseu de la Sihla la Văratec prin Platoul Ciungi, cred că așa îi zice.

Nu e „munte-munte", dar ultima dată, acum 2 luni, aproape am renunțat din cauză că marcajele cu punct albastru s-au rărit din cauza tăierilor de copaci, iar poteca s-a pierdut între brazdele TAF-urilor.

https://photos.app.goo.gl/WumoKo8gaTEmttRA7

Expand full comment