Bună dimineața, Iași! ☀️
Săptămâna trecută am fost la Viena pentru un festival de jurnalism organizat de International Press Institute, care a sprijinit seria ghidurilor locale pe care le-am publicat în ultimele luni.
Conferința a durat doar două zile, dar știind că Vienna are reputația de a fi the most livable city in the world, am pus deoparte un weekend doar pentru explorat orașul.
Ca să mă încadrez în diurnă, am căutat cel mai ieftin Airbnb disponibil și am găsit un fel de magazie recondiționată, la 50 de euro pe noapte în Meidling, un cartier obișnuit, nu foarte central, populat mai degrabă de imigranți.
Scriu asta ca să nu credeți că pozele din ediția de azi sunt o selecție de unghiuri care să pună Viena într-o lumină bună. Pur și simplu așa arăta strada pe care mergeam zilnic către cea mai apropiată stație de metrou.
Paranteză: ai crede că în orașul cu cel mai ridicat standard de viață și chiriile sunt pe măsură, dar Viena are un sistem formidabil de locuințe sociale, accesibile pentru chiriași cu venituri mici și medii.
N-am ajuns la Albertina și nici la Palatul Belvedere, dar, la fel ca anul trecut la Praga, am mers mult pe jos și am încercat să observ ce face Viena să funcționeze, ce e diferit acolo față de aici.
Unele lucruri, cum ar fi lărgimea străzilor sau fațadele renovate în tot orașul, țin de o așezare, o istorie și un buget pe care e onest să recunoaștem că Iașul nu le are.
Dar altele - legate de pistele de biciclete, interzicerea parcării gratuite la bordură, îngrijirea arborilor stradali, infrastructura pentru persoane cu dizabilități - sunt bune practici despre care activiștii și ONG-urile locale din Iași vorbesc de ani buni, doar pentru a fi ignorați de Primăria Iași.
Parcuri fără pavele și gazon
Viena are parcuri la tot pasul, de la cele de cartier, care au zone de joacă pentru copii, dar și pentru câini, până la parcuri uriașe, care găzduiesc terenuri de baseball și hochei pe iarbă.
ca ordin de mărime, parcul central Prater are o suprafață de 60 de ori mai mare decât Parcul Copou.
spațiul verde este dominat de
gazonpajiști și păduri urbane, iar aleile sunt în general pavate cu pietriș sau pământ bătătorit.pavele n-am văzut în Viena, nici în parcuri și nici pe trotuare, care sunt peticite cu asfalt, dar drepte, nu pavate și denivelate, cum se întâmplă în Iași.
Grija pentru arborii urbani
Dacă ar fi să aleg un singur lucru care m-a frapat la Viena, acela este atenția și protecția pe care municipalitatea o acordă arborilor urbani.
toți arborii urbani - am văzut mulți tei, salcâmi, platani și castani - sunt catalogați într-un registru verde disponibil online, Wien Baumkataster, care consemnează specia, anul în care a fost plantat și dimensiunile.
arborii de pe aliniamentele stradale sunt așezați în alveole de 5-10 ori mai largi decât cele pe care le vedem în Iași. Alveolele găzduiesc la rândul lor mai multe specii de plante și arată ca niște oaze binevenite de verdeață.
arborii au coroane bogate pentru că nu sunt toaletați agresiv. Simplu spus, asta înseamnă că, în urma toaletării, un arbore rămâne cu zeci de ramuri medii și mici, care-i păstrează forma, nu doar 2-3 cioate din care nu mai crește nimic. „Aceștia nu sunt copaci, sunt niște bețe care au frunze noi în fiecare an,” cum spune un arborist canadian într-un material publicat zilele trecute de PressOne.
în zonele în care am ajuns am văzut probabil sute de arbori plantați recent. Fiecare avea în jurul rădăcinii un sac de udare Treegator, un mecanism simplu și eficient care previne uscarea copacilor nou-plantați. La Iași încă vedem pe Copou cisterne care merg pe prima bandă și udă arborii din mers.
Pistele de biciclete sunt pe stradă și neîntrerupte
Bicicliștii nu se încalecă cu pietonii pe trotuar, curierii care livrează mâncare nu împart pista cu mamele care împing cărucioare.
Mersul cu bicicleta nu este o cursă cu obstacole, ca la Iași - borduri, stâlpi de iluminat sau pavele lipsă - iar bicicliștii nu sunt nevoiți să descalece la fiecare trecere de pietoni. Asta face circulația pe bicicletă fluentă și, de multe ori, preferabilă mersului cu mașina.
Aș menționa aici și nivelul ridicat de accesibilizare, de la rampe și lifturi pentru cei în scaune rulante, până la marcajele și semnalele audio pentru nevăzători.
Alina Cristea, fostă jurnalistă la DOR care studiază în Viena, îmi povestea că și-a dat seama că orașul este cu adevărat accesibil pentru cei dizabilități când a stat lângă o mamă nevăzătoare care își alăpta copilul în metrou, fără a fi însoțită.
Cum funcționează parcarea
Un nou sistem de tarifare a fost introdus anul trecut în toată zona metropolitană din Viena. Concret, de luni dimineața până vineri seara, poți parca maxim două ore, la un preț de 1.25 euro/30 de minute.
Există și parcări rezidențiale tarifate diferit și parcări tip Park&Ride conectate la stațiile de metrou de la marginea orașului, unde poți lăsa mașina cu prețuri care pornesc de la 4 euro pe zi.
Din ce-am auzit, și partea de enforcement este strictă. În orice caz, în 5 zile prin Viena n-am văzut o singură mașină parcată pe trotuar sau pe spațiul verde.
Străzile sunt liniștite, pentru că aglomerația este în subteran
Viena are 6 linii de metrou care circulă la intervale de 5 minute, dar și trenuri urbane, tramvaie și autobuze care acoperă orașul în întregime. Oriunde am fost, nu am așteptat în stație mai mult de câteva minute și nici n-am stat înghesuit în vagon.
stațiile de metrou nu sunt impresionante, ci mai degrabă curate și funcționale. Excepție fac cele proiectate de arhitectul Otto Wagner care au fost conservate excelent.
un permis anual pentru transportul public costă 365 de euro, practic 1 euro pe zi, în timp ce la Iași un abonament similar costă 220 de euro, deși primești semnificativ mai puțin de banii ăștia.
poți cumpăra online atât biletul de la aeroport spre oraș (~15 euro dus-întors) cât și un permis pentru o săptămână (17 euro) direct din aplicația sau de pe site-ul WienMobil, care funcționează impecabil
Una peste alta, Viena este un oraș aerisit și odihnitor, cum nu credeam că poate fi o capitală care se apropie de două milioane de locuitori.
Când ajungi înapoi în Iași, la știri despre „calvarul rutier” din Bucium sau studenta care a căzut într-o gură de canal, n-ai cum să nu te întrebi de ce suntem atât de în urmă.
Din câte-mi dau seama, decalajul nu e dat de lipsa resurselor - căci asta nu împiedică Oradea, Brașov, Timișoara sau Cluj să adopte bunele practici de urbanism - ci de obiectivele administrațiilor locale.
Primăria din Viena optimizează absolut totul pentru a crește calitatea vieții localnicilor. Cea din Iași optimizează pentru orgoliul și imaginea proprie.
De asta își măsoară realizările în metri pătrați de gazon, panseluțe, mențiuni la concursuri de popularitate, festivități, expoziții.
Ne flatăm singuri că suntem „capitala creativității” și alte forme fără fond nemăsurabile pentru că parametrii care se pot măsura, cum ar fi calitatea aerului, ne plasează la coadă.
Dar de fiecare dată când călătorești în Europa, constați că tocmai lucrurile fundamentale care determină calitatea vieții în orice oraș - aer curat, parcuri în cartiere, centura pentru devierea traficului greu, pistele de biciclete, un Plan Urbanistic General, un stadion și o sală polivalentă modernă - la Iași încă lipsesc.
Știri locale pe scurt
Lucrările la șoseaua Bucium încep în această săptămână. Primăria estimează ca acestea vor dura 9 luni, iar circulația din zonă nu va fi blocată.
în această vară, ar urma să înceapă lucrări și la pasajul Socola, singura ofertă depusă la licitație fiind încă în evaluare. În total, investiția totală pentru cele două obiective trece pragul de 10 milioane euro.
Undă verde pentru extinderea cartierului Vișoianu. Agenția pentru Protecția Mediului a emis avizul de mediu pentru extinderea cartierului Vișoianu cu încă 12 blocuri cu 10 etaje, respectiv un plus de aproape 500 apartamente.
deși amplasamentul se află pe raza comunei Ciurea, traficul generat de cel puțin 1.200 de vehicule (estimate) va fi descărcat pe drumul Iași – Vaslui și va contribui la supraaglomerarea circulației pe zona CUG-Nicolina, în condițiile în care nu există o alternativă de trafic.
Nou record de trafic la Aeroport. Traficul de pasageri în luna mai la Aeroportul Iași a ajuns la 230.000 de pasageri, nivel care i-a făcut pe șefii aerogării să excludă din programul de zbor toate cursele charter din „intervalele orare roșii”, cele cu flux mare de pasageri.
Vremea la Iași
Dacă rămâi în oraș zilele astea, atunci te așteaptă un weekend ceva mai răcoros, dar cu șanse mici de precipitații.
Vineri 🌤 28 🌡 14
Sâmbătă 🌤 20 🌡 8
Duminică ☀ 23 🌡 12
Luni 🌤 25 🌡 14
Marți 🌥 26 🌡 14
Miercuri 🌥 26 🌡 15
Joi 🌥 27 🌡 15
Ce facem în weekend
✍ Întâlnire cu Laura Cozmîncă | Colega noastră Laura este invitată de Asociația Studenților Jurnaliști să vorbească despre rolul presei într-o comunitate locală, influența jurnalismul pozitiv și unde se trage linia între jurnalism și activism. Astăzi de la 18:00 la Cărturești.
👪 Senzoria Family Fest | 4 zile de joacă, activități pentru copii și relaxare pentru părinți. Un program plin de activități distractive și educative pentru toți cei prezenți, precum concerte, artă, spectacole de muzică, teatru, workshop-uri, ateliere creative, o zona de food truck-uri, face painting, jocuri pentru copii și multe surprize. 1-4 iunie, la Grădina Palas.
🎤 Neon Ion | o artistă tânără și talentată, din Norvegia, cu o voce incredibilă și un stil aparte. Melodiile ei sunt o explozie de energie și emoție, un mix între electro-pop și R&B, inspirate de artiști precum Snoh Allegra, H.E.R și Little Dragon. Iar acum vine pentru prima dată la Iași, în cadrul Music Gallery, la Acaju. Sâmbătă de la 20:00, bilete aici.
Coming soon
👶 Șotron. Festivalul copilăriei | Cea de a X-a ediție a celui mai îndrăgit eveniment pentru copii și familii va avea loc weekendul viitor, în Dumbrava Minunată de la Muzeul Mihail Sadoveanu, iar atmosfera relaxată și plină de surprize va fi învăluită în Fantezii.
🍔 Street Food Festival | Better together este tema Street FOOD Festival din acest an. Aceasta celebrează puterea comunității, ideea că totul este mai plăcut atunci când este împărtășit cu prietenii și familia, dar și că majoritatea ingredientelor din preparate sunt mai gustoase împreună decât separat. 8-11 iunie în Grădina Palas.
#decitit
Proiect de sertar plătit cu 620.000 de lei. Primăria Iași stă pe loc de 3 ani cu Planul de Mobilitate, fiind repetentă în România - Reporter de Iași
Un nou parc în București: Pe 1 iunie s-a deschis Parcul Liniei, construit în Sectorul 6 de-a lungul unei foste linii de tren din Militari - Hotnews
Arbori în beton à la Cluj. Lucrările recente de reamenajare și întreținere a parcurilor din Cluj-Napoca au provocat nemulțumirea unei părți a societății civile locale. - PressOne
Cam atât pentru săptămâna asta. Dacă ai orice fel de feedback, o idee de subiect sau o propunere de colaborare, dă-mi un reply la acest email.
Iar dacă ești antreprenor local sau lucrezi pentru o companie care schimbă orașul în bine, aruncă o privire peste media kitul Iașul nostru.
Sprijinul tău ne ajută să facem în continuare jurnalism independent în Iași, fără clickbait și titluri senzaționale, iar noi putem duce mesajul tău către 4.800 de ieșeni cărora le pasă de orașul în care trăiesc. 🤝
Pe curând,
Alex Enășescu