Primii doi ani de Iașul Nostru
Dacă alegem să rămânem în Iași, e important să vedem lucrurile așa cum sunt și să nu ne dăm bătuți
Bună dimineața, Iași! ☀️
Zilele astea se fac doi ani de când am lansat Iașul Nostru, așa că e un moment bun să tragem linie, să povestim despre misiunea din spatele newsletterului și cum s-a schimbat ea pe parcurs.
Anul trecut pe vremea asta, prima ediție aniversară ajungea la 1.660 de abonați. În urma seriei de ghiduri locale, ediția de azi merge către 5.590 de abonați, de peste trei ori mai mulți. Asta ne pune undeva pe o traiectorie către sustenabilitate, însă nu suntem încă acolo.
Numerele nu spun toată povestea. Simplificând, ca să construiești o publicație locală viabilă, ai nevoie de câteva lucruri:
o echipă de jurnaliști buni
o audiență dornică să consume jurnalism curat
companii locale care să sprijine jurnalismul independent
Când am pornit newsletterul, credeam că modelul ăsta n-are cum să nu funcționeze în Iași. Cu un departament de jurnalism cu tradiție, o populație cu venituri și educație peste medie, branduri locale puternice, aș fi zis că Iașul este un teren fertil pentru o publicație locală independentă. Dar, cum se întâmplă de obicei, lucrurile se văd altfel din arenă decât de pe margine.
Despre jurnalismul local. Reporterii locali buni sunt tot mai rari pentru că nu pot trăi decent de pe urma muncii lor. Toți cei care punem umărul la Iașul Nostru avem și alte joburi pe lângă to make ends meet. De altfel, unul dintre motivele pentru care m-am alăturat echipei Recorder a fost pentru a prelungi pista de care Iașul Nostru are nevoie pentru a deveni sustenabil.
“It takes time. It takes losing your hair and having a totally white beard. It takes a long time – 10, 15 years. Success is not in two years like, say, software start-ups.” - Rafat Ali
Despre audiență. Într-un efort de a ajunge la mai multă lume din Iași, multe dintre ghidurile locale pe care le-am publicat în prima parte a anului au fost despre producători și restaurante locale. Mâncarea aduce oamenii împreună. Dar pâlnia prin care ieșenii descoperă newsletterul se îngustează cu fiecare ediție despre protejarea pădurilor urbane sau abuzurile de la marginea Iașului.
Audiența se filtrează de la sine în timp, iar ce rămâne este acel profil de abonat care apreciază un reportaj bun la fel de mult ca o bere artizanală, dar s-ar putea să nu fim atât de mulți cum ne place să credem.
„Ăsta e unul dintre motivele pentru care Teatrul din Stejar și-a închis porțile: faptul că nu am reușit să ajung la un public îndeajuns de mare. Am format un public, dar neavând resurse financiare destule cât să investesc foarte mulți bani în promovare, n-am reușit să lărgesc pătura atât de mult încât să pot supraviețui din asta. Totuși, mă gândesc așa: puțini, dar buni. Niște idioți. Din păcate n-am fost destul de mulți.” - Theodor Ivan
Despre piața de publicitate. Una dintre singurele condiții ale grantului inițial de la Substack a fost să nu avem reclame în primul an. N-am avut, dar în al doilea an am dat drumul la parteneriate.
Rezultatul este că primesc aproape zilnic invitații de a promova lucruri gratuit. De regulă, le onorez pro-bono pe cele de la ONG-uri despre care știu că operează cu bună credință.
Dar când e vorba de companii care derulează în același timp campanii plătite pe FB/IG, nici nu știu cum să le răspund, mi-e rușine mie de îndrăzneala lor.
De ceva timp, Dragoș Stanca vorbește tot mai apăsat despre responsabilitatea companiilor de a aloca măcar 1% bugetele de marketing către jurnalismul curat, independent, dar e o voce izolată în industria media din România.
Ceva ce a devenit mai clar pentru mine în ultimul an și care complică și mai mult lucrurile în Iași este că întregul ecosistem local este pervertit de instituția care are mai multă putere și controlează mai multe resurse decât orice altă organizație locală.
Prin autorizațiile pe care le semnează (sau nu) și alocările discreționare de fonduri din bugetul local, administrația locală setează regulile jocului, nu doar pentru companiile care operează în Iași, ci și pentru ONG-uri, instituții, artiști sau universitari.
Că împăratul e gol și Iașul a rămas în urmă față de orașe de aceeași mărime din România e vădit pentru oricine trece Carpații. Dar unii se autocenzurează ca să-și păstreze beneficiile și sinecurile, iar alții se prind în joc pentru contracte din bani publici.
If you don't take the money, they can't tell you what to do.
Mi-e teamă că jocul nu se va schimba prea curând, indiferent de regimul de libertate al celor care conduc orașul și cine le va lua locul.
Una din realizările mai puțin încurajatoare din acest al doilea an, este că nivelul general de integritate - inclusiv în ceea ce am numi bula noastră, a celor care bem cold brew și plecăm în city break-uri la Roma - este destul de scăzut.
„Societatea noastră nu a progresat mult în ultimii 30 de ani în privința fundamentelor și moravurilor sale”, după cum observa Cătălin Striblea pe marginea scandalului despre abuzurile din azile.
Dar dacă alegem să rămânem aici, e important să vedem lucrurile așa cum sunt și să nu ne dăm bătuți așa ușor.
„Cum poți strivi răul care tot crește în România? Sprijinind financiar și cu timpul și energia ta aceste trei categorii: comunitatea ta locală, ONG-urile din zona ta și jurnaliștii independenți.” - Adrian Mihălțianu
Iașul Nostru e un efort în direcția asta. De doi ani încoace, ne străduim să documentăm oamenii și locurile care schimbă orașul în bine și să îi tragem la răspundere pe cei care-l degradează, luând ca reper soluțiile care funcționează în alte locuri.
Nu sunt la fel de convins ca la început că modelul ăsta de jurnalism constructiv este viabil în Iași, dar, cum citeam zilele trecute într-una din scrisorile lui Seneca, prefer să nu reușesc decât să nu am încredere.
Le sunt super-recunoscător colegilor care au contribuit la seria de ghiduri locale și oamenilor care mi-au fost alături în ultimul an, cu un sfat sau câteva rânduri de feedback onest. După experiența de anul trecut, ezit să-i numesc ca nu cumva să omit pe cineva, dar n-am fi atins acest prag fără sprijinul lor.
Vă mulțumesc vouă, celor care ne citiți și faceți posibilă munca noastră prin donații lunare/anuale și antreprenorilor locali care au ales Iașul nostru ca partener media în 2023.
Urmează un weekend ploios, cu vreme mai răcoroasă sâmbătă și duminică, după care revin maximele de peste 30 de grade.
Vineri ☀ 29 🌡 20
Sâmbătă 🌧 29 🌡 18
Duminică 🌧 27 🌡 16
Luni ☀ 30 🌡 18
Marți ☀ 33 🌡 20
Miercuri 🌦 31 🌡 18
Joi 🌧 28 🌡 16
Știri locale pe scurt
O soluție alternativă pentru eliminarea traficului din zona de sud a Iașului. Traficul greu ce tranzitează aglomerația Iași se desfășoară pe trama stradală subdimensionată și aflată în contradicție cu principiile europeane durabile de ocolire a zonelor urbane locuite, potrivit Asociației Moldova Vrea Autostradă.
Constructorul român UMB a câştigat licitația pentru construirea a circa 30 km din autostrada A8, pe secțiunea Leghin – Tg Neamț, care cuprinde lucrări şi în jud. Iaşi, respectiv în zona Moțca.
Universitatea pentru Științele Vieții (USV) va construi în Copou un complex de clădiri care va avea funcțiunea de centru de cercetare.
proiectul a fost aprobat recent de către Consiliul Local (CL) și urmează obținerea autorizației de construire.
Ce facem săptămâna asta
🍞 Hai la noi in curtea morii | Pe 22 și 23 Iulie, de la 14 la prânz până seara la 9, te invităm să trăiești, relaxat și bine-dispus, o experiență culinară de neuitat. Pregătim, pentru mari și mici, un Weekend cu gust de acasă, autentic românesc, cu muzică bună și bucate alese, gătite pe măsura. Bilete aici.
👠 Papucei Factory Sale | Vino astăzi în magazinul fabricii Papucei de pe Bd. Țuțora 4 și vei beneficia de un extra-discount la colecția de primăvară-vară 2023. Detalii aici.
🎺 DixieTram | Marți seara pe terasa FOOM, inhalăm cu toții niște jazz classic în formulă de sextet. Bilete aici.
Coming soon
🎦 Caravana TIFF Unlimited | În weekendul 𝟐𝟖-𝟑𝟎 𝐢𝐮𝐥𝐢𝐞, vezi trei dintre cele mai urmărite filme la TIFF pe marele ecran al Caravanei într-o ediție specială în Grădina Palas. Intrarea este liberă.
1️⃣5️⃣ 15 ani de Acaju | Pe 4 August, de la ora 18:00, vă invităm la The Secret (Fosta Baza FEG) să marcăm 15 ani de prietenie. Ni se alătură cu drag și cu beat-uri pe măsură prietenii de la Vinyl, Rum, Tapas and Wine așa că dansul și distracția sunt o certitudine. Bilete aici.
Încă ceva
Ah, but don't forget that building a great company isn't success.
Living a great life -- one that makes you happy -- is the real end game. - Alexis Grant
Ultimele 12 luni au fost la fel de împlinitoare departe de tastatură. După ce ne-am căsătorit în septembrie, Ana și cu mine așteptăm primul copil peste câteva zile. (Dacă cineva dintre voi are o recomandare de bonă disponibilă din toamnă, dați-mi un semn, suntem în căutări!)
Pentru că vreau să fiu prezent și să mă bucur de primele săptămâni, mi-am dat singur un scurt concediu de paternitate. 😀 Mai avem o ediție programată vinerea viitoare, după care newsletterul va lua o pauză în luna august și va reveni pe 1 septembrie.
Va fi și o perioadă de reflecție și de făcut planuri pentru al treilea an de Iașul nostru. Pentru că resursele noastre sunt limitate, ne străduim să construim doar lucruri care vă sunt de folos și vă fac viața un pic mai ușoară.
Dacă ai câteva minute zilele astea, ajută-ne să înțelegem cum putem face newsletterul mai relevant pentru tine.
Pe săptămâna viitoare,
Alex
Hello, redacție! Nu vă dați bătuți! :)
Weekendul ăsta este Orange Pop-Up Cinema la Palas.
Ar trebui să continuați postarea de articole și în luna August, cu siguranță găsiți câteva persoane din Iași pentru 4 Guest Posts.